PRIDE: «I Bergen har vi nylig vært vitne til enda en markering av Pride. Det handler om langt mer enn stabile likekjønnede relasjoner for mennesker som kjenner på en annen seksuell legning enn majoriteten,» skriver Rolf Kjøde. Illustrasjonsfoto: Fotolia.com
Grenseløst
Poenget her er ikke Berlin, men Berlins verdier. Norge er langt framme i dyrkingen av de samme guder.
«Det moderne Berlin ble unnfanget da det sekulære Øst-Tyskland kom sammen med Vest-Europas hedonisme.» Ordene tilhører en yngre akademiker og kirkeleder fra Berlin som jeg var sammen med nylig. Han elsker hjembyen sin og kan ikke tenke seg å gjøre tjeneste noe annet sted enn her. Mer enn noe ber og arbeider han for at folket hans må bli frelst. Hans store nød er at to av de åndsstrømningene i Europa som bryter sterkest mot den kristne troen, har født et barn som virker forherdet mot evangeliet.
Berlin er blitt et viktig symbol i Europa for en kultur som har frigjort seg fra Gud. Sekulære norske kunstnere med bakgrunn i kommunistiske drømmer bosetter seg gjerne i dette symbolet på enkeltmenneskets frihet. Samtidig er ikke Berlin primært et fristed for ateisme og lystmoral. Byen er mer et symbol for verdier som dominerer hele det nordlige Europa.
Tsjekkia omtales ofte som verdens mest ateistiske land, godt fulgt av Sverige og Estland. Slikt er vanskelig å måle, men før murens fall i 1989 var kanskje DDR hakket mer sekulært enn Tsjekkia. Da muren falt og grensene åpnet seg, møtte denne ateismen en vestlig verden der individets frihet til å følge sin egen lyst ble forstått som moralsk norm. Min svært høyt utdannede og djupt reflekterte venn mener at dette har bidratt sterkt til å gjøre Berlin til det symbolet som byen er i dag.