Finner tro i filmbransjen
- Vi må slutte å si at alt er mulig for Gud hvis vi ikke klarer å bevege oss på grensen av det umulige, sier Elizabeth Muren. Yeshua-filmen som hun og mannen Robert står bak har et budsjett på 60 millioner kroner.
- Manus er klart. Det er også budsjettet, og en dag-for-dag plan for filmingen. Vi har funnet steder hvor vi kan gjøre opptak, og har også produksjonsmedarbeidere til filmen. Noen av dem er nøkkelfolk som var med på Kon-Tiki-filmen, forteller Elizabeth Muren.
For tiden har hun og mannen bare tid til to ting: De fire barna og Yeshua-filmen. Stiftelsen Covenant Ministries har vært ryggraden i utviklingsfasen av filmen. Den er opprettet for å støtte ekteparets arbeid med filmen:
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Stiftelsen er vår partner og består av menigheter og en stor gruppe enkeltpersoner som har tro på prosjektet.
«Folket som synger»
Filmen handler om de siste dagene av disippelen Peter sitt liv der han kjemper mot Nero som vil utslette de kristne. Jesus blir presentert gjennom Peter-rollen.
- Det er mye action i filmen. Peter strever med å ta vare på flokken slik Jesus ba han om. Det eneste han har å gi de dødsdømte kristne er historien om Jesus.
Muren forteller at musikk har en stor rolle i «Yeshua». Det opplever hun er naturlig:
- De første kristne omtales som «folket som synger», og sangene ble overført fra generasjon til generasjon. De hadde ikke det skrevne ordet i form av evangeliet slik som vi.
Robert og Elizabeth Muren er opptatt av at filmen ikke bare skal underholde kristne.
- Vi har jobbet mye med at historien skal ha noe å fortelle til alle og enhver. Det er viktig for oss å jobbe med noe som kan tale til vår generasjon, og det er avgjørende å finne gode måter å kommunisere på som er ekte, gripende og uten klisjéer.
For å klare det har de testet filmen på folk i bransjen. De har også fått med seg Roger Young, som blant annet har regissert de originale Bourne-filmene til å være med på regien.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Han er en vanlig mann på 68 år som har gjort store ting. Han har tro på dette, sier Muren takknemlig.
Israel
For tre år siden forlot hun og familien Israel etter at deres visumsøknad ble avslått. De hadde da bodd i landet i ni år, som representanter for Pinsevennene.
- Egentlig var det en perfekt tid å flytte tilbake til Norge på. Her har vi etablert TNC Productions, og her har vi funnet støttespillere og investorer. Herfra er det også enkelt å reise for å knytte kontakter ellers i verden, sier Muren, som vet at familien en gang skal vende tilbake til landet i Midtøsten som de er blitt glade i.
Nå arbeider Elizabeth og Robert Muren med å få med seg det norske filmmiljøet på prosjektet sitt.
- Det er ulike måter å lage film på. I USA er det vanlig at alt baserer seg på privat investering. I Europa er filmfond og ordninger med skattefradrag det normale. Vi vil utnytte begge.
Trofast publikum
Muren viser til at kristne filmer blir mye sett globalt.
- En film om Jesus vil alltid ha et trofast publikum på verdensbasis. «Jesus fra Nasaret» er den mest sette filmen i historien, og den er oversatt til rundt tusen språk. «The Passion of the Christ» står som en av verdens størst kinosukseer gjennom tidene.
Muren erkjenner at et budsjett på 60 millioner høres mye ut. Hun er likevel sikker på å nå målet, og reagerer på at mange tenker at det er umulig. En amerikansk produsent som hun samarbeider med lager en til to filmer årlig med samme økonomiske ramme:
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Vi må slutte å si at alt er mulig for Gud hvis vi ikke klarer å bevege oss på grensen av det umulige. Det er paradoksalt at vi finner mye mer tro for prosjektet vårt i filmbransjen, konkluderer hun.
(Dagen)
Yeshua-filmen
* Elizabeth (40) og Robert Muren (42) arbeider med å realisere filmprosjektet «Yeshua».
* Ekteparet har fire barn og har tidligere vært utsendinger for Pinsebevegelsen i Israel i ni år.
* Filmen er en musikal og handler om de siste dager av Peters liv. Jesus blir sett gjennom Peters øyne.
* Filmen har et budsjett på 60 millioner kroner som skal dekkes gjennom blant annet private investeringer og filmfond-midler.