Debatt
NEI: Paulus sier et prinsipielt nei til homoseksualitet, uten å gjøre noen unntak, og sier dermed nei til alle former for homofilt samliv, skriver Øyvind G. Andersen.
Adobe Stock
Paulus om homofili – og Hegertuns tolkning
Terje Hegertun har 24.12.21 gitt et tilsvar til mitt innlegg i Korsets Seier 17.12.21. (Disse innleggene er tidligere også publisert digitalt av Dagen.) Jeg vil utdype det jeg skrev litt mer.
Hovedspørsmålet må være hva Bibelen sier. Hegertun mener at vi må forstå Paulus’ tekster om homofili i lys av hans samtid. Han skriver at vi ikke kan «sette likhetstegn mellom et likestilt homofilt forhold av i dag med den form for atferd som tillot en mannlig romersk borger å forgripe seg på sin mannlige slave, for deretter å gå inn til sin kone».
Ja, dette var en del av virkeligheten i Paulus’ samtid. Men om man bare nevner dette, blir det en selektiv virkelighetsbeskrivelse. Likestilte homofile ekteskap var også et faktum på Paulus’ tid. Dette illustreres for eksempel av et gravrelieff fra Augustus’ tid hvor to kvinner, Elevsis og Helena, holder hverandres høyre hånd på en måte som var et klassisk uttrykk for ekteskapelig forening for romerske ektepar.