For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Debatt

NEI: Paulus sier et prinsipielt nei til homoseksualitet, uten å gjøre noen unntak, og sier dermed nei til alle former for homofilt samliv, skriver Øyvind G. Andersen.

Paulus om homofili – og Hegertuns tolkning

Publisert Sist oppdatert

Terje Hegertun har 24.12.21 gitt et tilsvar til mitt innlegg i Korsets Seier 17.12.21. (Disse innleggene er tidligere også publisert digitalt av Dagen.) Jeg vil utdype det jeg skrev litt mer.

Hovedspørsmålet må være hva Bibelen sier. Hegertun mener at vi må forstå Paulus’ tekster om homofili i lys av hans samtid. Han skriver at vi ikke kan «sette likhetstegn mellom et likestilt homofilt forhold av i dag med den form for atferd som tillot en mannlig romersk borger å forgripe seg på sin mannlige slave, for deretter å gå inn til sin kone».

Ja, dette var en del av virkeligheten i Paulus’ samtid. Men om man bare nevner dette, blir det en selektiv virkelighetsbeskrivelse. Likestilte homofile ekteskap var også et faktum på Paulus’ tid. Dette illustreres for eksempel av et gravrelieff fra Augustus’ tid hvor to kvinner, Elevsis og Helena, holder hverandres høyre hånd på en måte som var et klassisk uttrykk for ekteskapelig forening for romerske ektepar.

Powered by Labrador CMS