STABILT JULEBUDSKAP: Utgavesjefen i Korsets Seier, Karl Andreas Jahr, klamrer seg til det tradisjonsrike julebudskapet når alle familietradisjoner rakner i år.

En annerledes jul

I år vakler julefeiringen for mange nordmenn, inkludert Korsets Seiers utgavesjef. Heldigvis har vi et håp som står fast.

Dommen er nå klar. Korona har inntatt familien. Både mamma og pappa har fått påvist viruset. De er jo godt voksne folk, så vi barna kjenner på en dyp bekymring for hvordan de skal takle viruset.

Samtidig kastes alt om på. Mor og far har alltid stått for jula. De har laget i stand og tatt imot oss alle – i alle år.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Per Søetorp stolte på Gud med hele sitt liv, men ikke lenger nå

I familien har vi slavisk fulgt tunge tradisjoner i julen, helt ned til arbeidsoppgaver. Selv pynter jeg juletreet på lille julaften og skreller poteter og kålrot på julaften. Særlig fra kvelden lille julaften til morgenen første juledag gjør vi det samme, til samme tid og på samme måte, hvert år.

I år må vi tenke nytt, samtidig som de neste dagene vil være foruroligende.

Med en slik tradisjon er det lettere å takle livets usikkerheter.

Da tenker jeg på noen ord Per Søetorp sa i portrettintervjuet – som er publisert på dagen.no og Korset Seiers side, men som kommer ut på papir i det første nummeret av Korsets Seier i 2022. I samtalen med meg beskriver han i lange trekk hvordan han har distansert seg fra Gud, bibel og kirke.

Jeg medgir at det gjør litt vondt å høre fra den tidligere lovsangslederen i Oslo Kristne Senter, menigheten jeg vokste opp i.

Les også
«Gud fremstår så påfallende inaktiv, gåtefull og mystisk»

Samtidig biter jeg meg merke i noe annet han sier. Om evangeliet, som han beskriver som virkelig klasse, og som gjør kristen tro unik i møte med andre religioner.

Jesus kom ikke til jorden fra himmelen på en vogn med fire ville hester ikledd rustning, men som et lite, sårbart barn – født i en stall. Han kom ikke til oss hovedsakelig for å gi oss gode råd, irettesette oss eller vinne kriger, men for å dø lidende på et kors.

Håpet og løftene om evangeliet og Guds frelse står fast. Med en slik tradisjon betyr det mindre at jeg ikke får skrelt poteter og kålrot over den samme kummen. Med en slik tradisjon er det lettere takle livets usikkerheter, som når mine foreldre får korona.

Les også
Hele verdens motstemme

Under slike omstendigheter tenker jeg at jeg er glad som får ta del i dette håpet, som er tilgjengelig for oss alle.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

God jul og godt nyttår til deg og dine, fra alle oss i Dagen og Korsets Seier.