Alle livssyn hermer

Fredag 12. august skriver Vebjørn Selbekk om hvordan Human-Etisk Forbund er en ren plagiering av Den norske kirke. Man kan ikke benekte at vi har hentet mye derfra, men det er en relativt prekær ting Selbekk tydeligvis ikke har fått med seg.

Alle livssyn tar etter det som allerede er kulturen!

Teksten fra fredagens leder er i stor grad brukt til å klage på hvordanHuman-Etisk Forbund kun lager erstatninger for kirkens aktiviteter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette er en ganske upresis, men ikke direkte gal fremstilling. Human-Etisk Forbund ble startet etter et sterkt ønske om et alternativ til kristen konfirmasjon, men det gir ikkekirken opphavsrett på en seremoni i overgangen mellom ung og voksen.

En markering i midten av tenårene er vanlig i de fleste deler av verden, ofte uten noen form for kristen betydning. Markeringen der en trer inn i de voksenes rekker har alltid stått sterkt i Norge, en god stund så sterkt at man ikke engang fikk jobb dersom man ikke var konfirmert. Dette er altså langt mer enn bare et religiøst ritual, det er en del av norsk kultur.

Her kunne jeg godt fortsatt med å snakke om at både lysfester, som her beskrives som Human-Etisk Forbunds versjon av julefeiring, og solsnufeiring er mye eldre enn den kristne julen, og videre hvordan kirken i sin tid også hentet sitt fra kulturen rundt seg. Men til hvilken nytte ville det vært?

Poenget mitt er jo nettopp at vi alle er hyklere om vi kaller andre for hermegåser. Ingen livssyn finner på alt selv, men de gir gjerne det som allerede eksisterer sitt eget preg.

Det enkleste eksempelet på dette er hvordan Det nye testamentet iBibelen er merkbart forskjellig fra det gamle jødiske. Det er fortsatt bygd på det samme religiøse fundamentet, men denne teksten som er spunnet rundt Jesus har lagt fra seg mange av de gamle grusomhetene.

Human-Etisk Forbund har på sin side erstattet de religiøse gitte sannhetene med kritisk tenkning, undring og vitenskap. Slik utvikler livssyn seg på samme måte som annen kultur. Man tar det man liker, og erstatter resten.

Men når det er sagt, synes jeg det er merkelig atVebjørn Selbekk tar opp ordningen medfeltlivssynshumanist, for dette har ingenting med herming å gjøre.

Grunnen til at det er prester på steder som iForsvaret og på sykehus er at mennesker i vanskelige situasjoner gjerne har et behov for å snakke med noen om det. For kristne mennesker blir dette gjerne en prest, men for oss som ikke tror vil ikke en prest kunne hjelpe stort.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Slik Selbekk fremstiller det her, virker det som om det å ha en slik person å snakke med er noe kirken har funnet på?

Hvorvidt ordningen i seg selv er en god ide, vil jeg ikke gå inn på her, men en ting er sikkert: Dette har ingenting med å ape etter kirken å gjøre, det handler om å hjelpe mennesker i vanskelige situasjoner.

Les også: