RETURNERT: Behrooz Zendehdel flyktet til Tyrkia etter tvangsreturen til Iran. Bildet er tatt i Tyrkia, der han fikk flyktningstatus hos FNs HĂžykommissĂŠr for flyktninger og senere ble tatt tilbake til Norge som overfĂžringsflyktning.

Ble torturert etter tvangsretur fra Norge

Iraneren Behrooz Zendehdel ble torturert etter retur. Men UNE mener at de ikke kunne gjort noe annerledes. Avviser at Zendehdels konvertering til kristendommen var grunnen til at han ble torturert.

I januar 2012 ble iranske Behrooz Zendehdel tvangsreturnert fra MosjÞen til Teheran i Iran. To mÄneder senere fortalte han pÄ telefon til VÄrt Land at han ble tatt med i bil like utenfor flyplassen da han landet og fengslet. I syv eller Ätte dager skal han ha blitt forhÞrt, slÄtt, sparket og én gang utsatt for en falsk henrettelse. Falsk henrettelse er definert som tortur, ifÞlge Amnesty International.

Zendehdel ble satt fri, klarte Ă„ rĂžmme og ta seg til Tyrkia. Der fikk han i oktober samme Ă„r flyktningstatus fra FNs HĂžykommissĂŠr for flyktninger (UNHCR) og ble i februar i Ă„r tatt tilbake til Norge som overfĂžringsflyktning.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Norge har internasjonale forpliktelser om ikke Ä sende noen tilbake til tortur eller umenneskelig behandling i hjemlandet. UNE skal ikke bare ta stilling til om en asylsÞkerne er Ä anse som flyktning, men ogsÄ hvilken behandling som kan vente dem hvis vedkommende blir returnert til hjemlandet.

Les ogsÄ: Kritiserer kritisk asylrapport

– Ikke feilvurdering

Til nÄ har ikke UNE etter det Dagen kjenner til noen gang innrÞmmet at de har gjort en feil vurdering som har fÞrt til at asylsÞkere er sendt tilbake til tortur eller umenneskelig behandling.

Det gjÞr seksjonssjef Lars Erik Andersen i Utlendingsnemnda (UNE) heller ikke nÄr det gjelder Zendehdels sak. Han viser til at Utlendingsdirektoratet og FNs HÞykommissÊr for flyktninger har lagt til grunn at iraneren faktisk ble utsatt for tortur eller umenneskelig behandling da de behandlet asylsÞknaden og sÞknaden hans om Ä komme tilbake til Norge.

– Vi har ingen grunn til Ă„ legge noe annet til grunn enn det de skriver, sier Andersen.

Pisket

VÄrt Land omtalte ogsÄ en annen iransk asylsÞker, Hadi Khanlo, i en reportasje i 2011. Han ble tvangsreturnert til Iran, fortalte at han ble pisket og fikk tatt bilder av en skadet rygg.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I forrige uke viste Dagen bilder av en forslÄtt rygg som tilhÞrte en iransk konvertitt som ble tvangsreturnert i januar i Är. Mannen har i kontakt med NOAS, Norsk Organisasjon for AsylsÞkere, fortalt hvordan han ble arrestert like utenfor flyplassen, slÄtt og mÄtte stÄ oppreist dÞgnet rundt.

Andersen kjenner ikke til denne siste saken.

– Misjonerte likevel

NĂ„r det gjelder den fĂžrste saken med Khanlo, opplyser Andersen at iraneren hadde uttrykt til UNE at hans kristne tro var hans private anliggende og at han ikke hadde behov for Ă„ dele sin tro med andre.

– Etter et par mĂ„neder bestemte han seg likevel for Ă„ misjonere Ă„pent, og dette ledet til de problemene han fikk med iranske myndigheter, sier Andersen og viser til at Khanlo skal ha forklart dette til myndighetene i Australia, hvor han fikk opphold etter Ă„ ha fĂ„tt flyktningstatus.

– Det var altsĂ„ et forhold, og en mĂ„te Ă„ utĂžve sin tro pĂ„ som var i strid med hvordan han selv hadde forklart at han ville utĂžve den. Det var fĂžlgelig et forhold UNE vanskelig kunne ta hĂžyde for i vĂ„r vurdering av risiko, sier Andersen.

– Kjenner ikke Ă„rsak

I Zendehdels sak sier Andersen at Ärsaken til pÄgripelsen og behandlingen ikke er tydelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Jeg har til gode Ă„ se en sak der en asylsĂžker er utsatt for overgrep av de grunner han har pĂ„beropt overfor oss for Ă„ fĂ„ asyl. Det er ikke fordi jeg er uvillig til det. Hadde vi fĂ„tt slike opplysninger, ville vi tatt grep umiddelbart. Men vi har stilt de kritiske spĂžrsmĂ„lene som stĂžttespillere, NOAS, biskoper eller andre ikke har stilt.

– Hvilke kritiske spĂžrsmĂ„l?

– Vi ser opplysningene i sammenheng. I mange saker er politiet med helt frem og skriver en rapport. Ofte stemmer rapporten som skrives av norsk tjenestepersonell, som ikke har noen egen interesse i saken, ikke overens med forklaringen til den som er uttransportert, sier Andersen. Han understreker at han nĂ„ ikke snakker om Zendehdels sak.

NÄr det gjelder Zendehdels sak, sier Andersen at det han ble utsatt for er «forferdelig». Samtidig stiller han spÞrsmÄl ved om det kan ha skjedd noe etter at han landet som pÄvirket det som skjedde med ham etterpÄ. Men han avviser at Zendehdels sak ble feil behandlet i UNE og fastholder at han ikke hadde rett pÄ beskyttelse ut fra de opplysninger som forelÄ i hans sak.

– Jeg har ikke grunnlag for Ă„ stille spĂžrsmĂ„l ved det som skjedde, men jeg er overbevist at det ikke skjedde av de grunnene han forklarte seg om da han sĂžkte beskyttelse.

– Ikke konverteringen

– Du mener at han ikke ble utsatt for tortur pĂ„ grunn av konverteringen?

– Det mener jeg helt bestemt, sier Andersen og viser til at det skal vĂŠre opplysninger i dokumenter fra UDI og FNs HĂžykommissĂŠr for flyktninger som kan tyde pĂ„ det.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Zendehdel fortalte etter at han flyktet at de som forhĂžrte ham satt med detaljerte opplysninger om hans kristne aktivitet i Norge og Sverige.

– Han sier sĂ„. Vi vurderte saken pĂ„ bakgrunn av de opplysningene vi hadde og som han gav oss. Jeg kjenner ikke bakgrunnen for at han ble pĂ„grepet, og han sier at han ikke vet det selv, heller. Det gir ikke grunnlag for Ă„ trekke konklusjoner i forhold til overvĂ„kning fra iranske myndigheter.

– Har dere lért noe av saken?

– Vi lérer noe om alle saker.

– Er det noen erfaring fra denne saken som gjþr at dere behandler andre saker annerledes?

– Nei, vi har ikke grunnlag for Ă„ si at erfaringene i denne har vĂŠrt avgjĂžrende for utfallet i andre enkeltsaker.

Uenig

Biskop Tor B. JÞrgensen har vÊrt en nÊr stÞttespiller for Zendehdel gjennom flere Är. Etter at Zendehdel fikk komme tilbake til Norge i februar, har biskopen hatt flere samtaler med ham, som han har fÄtt tillatelse til Ä referere fra.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Han avfeier alle pĂ„stander om at det som skjedde med ham ikke dreier seg om religion. De som forhĂžrte ham var ikke opptatt av hans familieforhold eller politiske bakgrunn som kommunist, men at han hadde konvertert, sier JĂžrgensen.

Les ogsÄ
Kritiserer kritisk asylrapportRapport om konvertitter
Les ogsÄ
NÄ hÄper han Ä bli troddKonvertitter
Les ogsÄ
Slik skal asylpraksisen granskesAsylavtale
Les ogsÄ
Mistrodd i Norge, mishandlet i Iran
Les ogsÄ
Returnert og slÄtt i IranAsylpraksis