Terskelen som må bestå

Nattverdbordet er et nådebord, ikke et premiebord.

En av seks nordmenn har gått til nattverd i løpet av det siste året, meldteDagen på tirsdag. I utgangspunktet skulle vi ønske at samtlige nordmenn hadde gjort dette. Forutsetningen er at deltakelsen var uttrykk for en personlig bekjennelse til Jesus Kristus som frelser og Herre.

LES:Bodhild (70) er den typiske nattverdsgjest

Artikkelen fortsetter under annonsen.

På samme måte som det er et mål for kir­ken at barn blir døpt og får en kris­ten opp­dra­gel­se, bør det være et mål at de døpte fort­set­ter å komme til guds­tje­nes­ter og del­tar i natt­ver­den. Ingen men­nes­ker er i seg selv ver­di­ge til å delta. Natt­verd­bor­det et nåde­bord, ikke et pre­mie­bord.

LES:– En seier for folkekirken

Slik fram­står det ikke nød­ven­dig­vis for alle. Det er all­tid en fare for at noen opp­fat­ter natt­ver­den som et mål­tid for dem som lyk­kes som krist­ne og tilsynelatende lever et liv fritt for brister og feil­skjær. Da kan det være grunn til å minne omMar­tin Lu­thers opp­ford­ring om sær­lig å gå til natt­verd når man stre­ver med store syn­der. Natt­ver­den er for men­nes­ker som har «bom­met på målet», som det gres­ke ordet for synd egent­lig betyr.

LES:Hun kan få dele ut nattverd

Be­gre­pet «per­son­lig kris­ten» er blitt mye pro­ble­ma­ti­sert som sær­norsk og eks­klu­de­ren­de. Kri­tik­ken skal man ikke av­feie lett­vint, men man skal hel­ler ikke uten vi­de­re ak­sep­te­re den. Jesus Kris­tus selv leg­ger stor vekt på be­tyd­nin­gen av det per­son­li­ge «ja» til ham som frel­ser. Å delta i nattverden er en bekjennelseshandling. I bibelavsnittet der vi finner innstilftelsesordene, i 1. Korinterbrev, påpeker apostelen Paulus at vi ved å spise brødet og drikker vinen forkynner Herrens død «inntil han kommer».

Å ta imot Jesus er å ta imot hans ord. På en om­sorgs­full måte bør vi opp­ford­re hver­and­re til å spør­re oss selv: Går jeg til natt­verd fordi jeg vil tro på Jesus og følge ham? Et ja til dette spørs­må­let er den enes­te gyl­di­ge grun­nen til å komme, men da er veien til gjen­gjeld åpen for hvem som helst. Tes­ten kan opp­sum­me­res i om vi slut­ter oss til den elds­te krist­ne be­kjen­nel­se, som besto av tre ord: «Jesus er Herre».

Kunn­ska­pen om kris­ten tro er dess­ver­re på vi­ken­de front i det nors­ke folk. Dette gjelder langt inn i kirke­ben­ke­ne. Ikke minst i en folke­kir­ke­lig kon­tekst er det vik­tig å klar­gjø­re hva natt­verd­gang in­ne­bæ­rer. Det er ikke noe bi­belsk ideal at man tar imot brød og vin uav­hen­gig av hva man tror på og vil med livet sitt. Å gjøre nattverdfeiring til et slags obligatorisk innslag i konfirmasjonsundervisningen er etter vårt skjønn problematisk. Vi ser heller ikke dekning i Bibelen for å praktisere intinksjon, også kalt «dyppenattverd», og i alle fall ikke ut fra en pragmatisk motivasjon om at det viser seg at flere deltar da. I den første nattverd ga Herren disiplene brød og vin separat. Det samme bør vi gjøre.

LES:Terskelen for å gå til nattverd er blitt lavere

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Natt­ver­den er ulø­se­lig knyt­tet til pri­sen Jesus be­tal­te for vår synd. Han over­ga seg til for­ned­rel­se, li­del­se og død for at vi skul­le gå fri Guds rett­fer­di­ge dom. På denne bak­grun­nen rom­mer nåde­mål­ti­det både den hel­li­ge gle­den og det hel­li­ge al­vo­ret.

Å feire natt­verd er et stort pri­vi­le­gi­um. Det naturlige for alle menigheter og kristne fellesskap er å lengte etter at flere skal delta i feiringen. Men den må ikke tømmes for sitt bibelske innhold. For­kyn­nel­sen må ty­de­lig­gjø­re hva som menes med at «alt er fer­dig». Da kan hver en­kelt av oss av­gjø­re om vi vil ta imot. Måtte flest mulig gjøre det.