Stillheten som våpen

«Bare hos Gud er jeg stille, fra ham kommer min frelse» (Salme 62,2).

Noen har bemerket at ordet «tro» består av 2/3 «ro». Troens hvile er en attraktiv tilstand for den som søker hjelp hos Gud. For når vi kjemper en åndelig strid, blir vi ofte fristet til å bruke menneskelige virkemidler.

Dette medfører gjerne stort energiforbruk, overopphetede relasjoner, søvnløshet – stresset og adrenalinet øker. I stedet for å møte Jesus, møter man veggen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men når vi venter på Herren blir vi stille. Stillheten har en åndelig kraft fordi den inviterer Gud til å kjempe på våre vegne. Moses sa til israelittene ved Sivsjøen: «Herren skal stride for dere, og dere skal være stille» (2.Mos 14,14).

Når vi skifter ut bokstaven «t» med «u» får vi «uro» isteden for «tro». Disse to ordene er kontraster. «Den som tror, har ingen hast» (Jes 28,16). Travelhet og uro er troens fiender.

Poenget er hvor vi søker en løsning på våre problemer eller åndelige behov. Hvis vi kun leter etter hjelp fra mennesker øker stresset og frustrasjonen. For bare hos Gud finner vi den stillheten, styrken og hvilen vi trenger.

Bønnen, boten og fasten forløser rensende kraft som bringer oss ut av turbulensen og inn i hvilen som troen tilbyr. Når vi kommer dit at vi ikke lenger kan redde oss selv, da griper Gud inn.

Behov for mer inspirasjon?