For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Prekenhåndboken

DEN TRANGE DØR: Jesus omtaler veien inn til frelsen med uttrykket «den trange døren». Den er så trang at vi bare slipper inn en og en. Derfor må vi ikke nøle, men straks ta plass i køen

På utsiden av Guds trange dør

Publisert Sist oppdatert

Ved å flytte kommende søndags botstekst til andre søndag i fastetiden understreker tekstrekkene hvor viktig det er å forstå fastetiden som botstid. «Bot» betyr «omvendelse». Vår tekst er hentet fra et kapittel der det i forveien har handlet om både omvendelse (13:1–9) og Guds rikes vekst (13:18–21).

Innledningsvis i teksten vår opplyser Lukas (vers 22) at Jesus er på reise mot Jerusalem. Det er et klassisk fastemotiv. I fastetiden er vi så å si Jesu medvandrere. I byene og landsbyene underviste Jesus. Og da skjedde det at en tilhører tok ordet (vers 23ff) med et spørsmål:

22 Under vandringen mot Jerusalem dro han (= Jesus) gjennom byer og landsbyer og lærte.

Powered by Labrador CMS