NÅDIG: Herren er nådig! Det er noe han vil være for deg hvert eneste sekund, hvert minutt, hver time og dag i året som ligger foran, skriver Jan Torland.

Ny dag! Ny nåde!

«Ny dag! Ny nåde!» sa den aldrende pastoren, ofte med et stort smil om munnen. Pastoren hadde skjønt at Guds nåde aldri tar slutt og alltid er duggfrisk og ny.

Dette er godt å tenke på når vi nå nettopp har gått inn i et nytt år. Ingen trist omstendighet, intet mørket kan dekke over Guds nåde:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Herren er nådig, vi går ikke til grunne. Hans barmhjertighet tar ikke slutt, den er ny hver morgen. Din trofasthet er stor. Jeg sier: Herren er min del, jeg setter mitt håp til ham» (Klag 3,22–24).

Herren er nådig! Det er noe han vil være for deg hvert eneste sekund, hvert minutt, hver time og dag i året som ligger foran. I tillegg vil du få erfare at hans barmhjertig er ny hver morgen, toppet med en stor dose trofasthet.

Det betyr ikke at året som ligger foran vil bli lett. Men du og jeg har en som går med oss. Herren vil gi deg nåde til å håndtere både de vanskelige og gode dagene.

Og så har Gud allerede vært i det året som ligger foran oss. Paulus levde i nåden «For av nåde er dere frelst, ved tro» (Ef 2,8) proklamerer han, og så kommer konklusjonen: «For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for oss, for at vi skulle vandre i dem» (Ef 2,10).

Det ligge nådegjerninger og venter på deg i det nye året. Så la oss lære av den glade pastoren å si: «Ny dag! Ny nåde!»