For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Prekenhåndboken

GT-TEKSTER: Her henger det et dirrende spørsmål i luften: Hvilke GT-tekster var det Jesus utla for Emmaus-vandrerne?, skriver Odd Sverre Hove.

Hvordan Jesus åpner disiplers forstand

Publisert Sist oppdatert

Treenighetssøndag er, som navnet sier, til for å minne oss om Guds trehet og enhet. Tradisjonelt inkluderer søndagen dåpsteologi, siden dåpsbefalingen pålegger oss å døpe i både Faderens og Sønnens og Åndens navn. Treenighetssøndagen har også tradisjon for å være en misjonssøndag, siden misjonsoppdraget er tvers igjennom treenighets-forankret.

Evangelieteksten på kommende søndag er imidlertid hentet fra Luk 24. Det er et oppstandelseskapittel. Blant annet er det i dette kapittelet Lukas forteller om de to Emmaus-vandrerne. På veien til Emmaus fikk de av Jesus selv en hel bibeltime om GTs Messias-forutsigelser. Jesus begynte «fra Moses, og fra alle profetene, og forklarte for dem i alle skriftene det som er skrevet om Messias» (24:27), hvordan Messias «måtte lide dette og så gå inn til herligheten sin» (24:26).

Her henger det et dirrende spørsmål i luften: Hvilke GT-tekster var det Jesus utla for Emmaus-vandrerne? Vi vet tre ting: Jesus utla tekster fra Mosebøkene, Profetene og Skriftene (dvs. GTs poetiske skrifter). Slik nevner vers 27 alle GTs tre hoved-skriftgrupper.

Powered by Labrador CMS