BØNNE- OG SANGBOK: Salmenes bok er og har vært ei bønne- og sangbok for Guds folk, skriver Jan Torland.

Gud, skap i meg et rent hjerte

Det finnes mange flotte bønner i Bibelen. Ei av mine favorittbønner finner du i Salme 51. I denne salmen bekjenner kong David sine synder. Det er som vi merker Davids brennende inderlighet når han ber. Kanskje er dette også en av grunnene til at bønnene hans har blitt bedt til alle tider?

«Gud, skap i meg et rent hjerte, gi meg en ny og stødig ånd! Driv meg ikke bort fra ditt ansikt, ta ikke fra meg din hellige Ånd! Gi meg igjen gleden over din frelse, hold meg oppe med en villig ånd!» (Sal 51,12–14).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Salmenes bok er og har vært ei bønne- og sangbok for Guds folk. Sangeren Keith Green satte melodi til bibelversene du nettopp leste. Det er fint å synge disse bønnene. Noen ganger gir sangen bønnene nye vinger og en ny inderlighet!

«Skap i meg et rent hjerte. Hjelp meg å tenke slik du tenker, Gud. Hjelp meg å se mine medmennesker slik du ser dem.» Slike bønner gir det meg stor glede å be!

Les også
Vi tror på en treenig Gud

«Gi meg en villig ånd slik at jeg kan være til velsignelse for andre. Hjelp meg å glede meg over din frelse hver dag.»

Det er godt å meditere på ordene vi ber. Her kommer Den hellige ånd oss til hjelp slik at vi ber med hjertet.

Gud, skap i meg et rent hjerte. Ta deg tid å be bibelversene ovenfor! Gjerne i sakte tempo!

Ha en velsignet dag!

Les også
Urokkelige