Prekenhåndboken
TEMPELET: Søndagens tekst handler om Jesus som renser tempelet.
Adobe Stock
En demonstrasjon i Guds tempel
På første søndag i adventstiden begynner det et nytt kirkeår. Ordet «advent» er latin. Det betyr ikke «vente», men «komme», «ankomst». På den første adventssøndagen står Jesu tre klassiske embeter i fokus; han er konge, prest og profet. Tekstene siterer, eller henspilles på, et vell av gammeltestamentlige profetier. Det gjelder også den teksten vi nå skal se på, som for øvrig kommer straks etter avsnittet om Jesu inntog på eselfolens rygg. Sitat:
10 Da han dro inn i Jerusalem, kom hele byen i bevegelse, og de spurte: Hvem er dette?
Hos Johannes er det mulig å identifisere tre forskjellige grupper som var aktive under Jesu inntog på eselfolens rygg: dels pilegrimer fra Galilea, dels lokalt boende judeere som var vitner til oppvekkelsen av Lasarus, og dels tilreisende jøder fra andre land. Men ved slutten av inntoget «kom hele byen i bevegelse», sier vårt vers 10 (og bruker gresk jordskjelvterminologi; verbet «seíoo» beskriver ristebevegelsene under jordskjelv). De tre nevnte gruppene har sikkert kjent Jesus fra før. Men nå spør resten av byen hvem Jesus er. Og svaret lyder slik: