KORINT: Gamle ruiner fra Korint.

Vinne seiersprisen

«Vet dere ikke at på stadion deltar alle i løpet, men bare én får seiersprisen? Løp da slik at dere vinner den!» 1. Kor. 9,24

Paulus skriver til menigheten i den greske byen Korint. Han tar oss med til idrettsbanen i Korint pågikk noen idrettsleker hvert år, og hvert fjerde år var det olympiske leker i Hellas. Disse ble holdt helt fram til 394 e.Kr.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Når derfor Paulus tar utgangspunkt i noe som skjer på idrettsbanen, var dette velkjent for alle de kristne i Korint.

Les også
Guds barn tenker for smått om seg selv

Paulus taler også til sine venner i Efesos om å fullføre løpet. Paulus har kanskje sittet på stadion og sett på datidens idrettshelter. Han kan selv ha overvært den tragiske hendelsen når en løper bryter og med bøyd hode går ut av banen. Og dette kan ha virket som en preken for ham.

Les også
Jesus på leting

Han forstår at innspurten for ham selv kan bli hard og tung. Det kan bli fengsel, ja, det kan komme til å stå om livet.

Det viktigste er å nå målet og vinne seierskransen! Det kan røyne på med motstand og kamp underveis. Paulus sier at vi må kjempe mot oss selv. For å vinne er det ting vi må fornekte, velge bort og kjempe imot.

Det å bevare troen og leve sammen med Jesus kommer ikke av seg selv. Den Hellige Ånd må få virke i oss slik at Jesus får innpass og rom i våre liv.

Les også
Gud ser