GUD SER: Mange opplever situasjoner i livet da man helst ikke ønsker å bli sett. Man forsøker å gjemme seg, slik også Adam trodde han kunne gjøre i Edens hage, skriver Ivar Gjerdi.

Gud ser

«Herrens øyne er alle steder, de våker over onde og gode.» Ordspråkene 15,3.

Mange opplever situasjoner i livet da man helst ikke ønsker å bli sett. Man forsøker å gjemme seg, slik også Adam trodde han kunne gjøre i Edens hage.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det kan være ting man ønsker å skjule eller holde for seg selv. Overfor mennesker kan vi nok greie det en tid, men som regel kommer det for en dag. Det må fram i lyset. Det er tungt å leve med hemmeligheter og uoppgjorte ting.

Guds ord minner om at det ikke nytter å skjule noe for Gud, og at det er helt nødvendig å leve i lyset.

Det fortelles en historie fra den tiden da det var alminnelig med hushjelp i mange hjem. Hushjelpen var nylig blitt en kristen. Menighetens pastor spurte henne om hvordan hun visste at det virkelig hadde skjedd en forandring i livet. Hun svarte: «Jo, pastor, for nå har jeg begynt å vaske under sengene også!»

Les også
Jesus på leting

Tidligere hadde hun vært opptatt av om husmorens øyne så henne. Nå hadde også forholdet til Gud fått stor og viktig betydning. Hun var blitt klar over at også Guds øyne ser. Hun ønsket å leve etter Guds vilje. Hun var blitt klar over at det nye livet i Jesus Kristus måtte få konsekvenser for livet i hverdagen. Noe vi stadig trenger å bli minnet om.

«Om jeg går eller ligger, ser du det, du kjenner alle mine veier.» Salme 139,3.

Les også
Guds barn tenker for smått om seg selv

Vi må hver dag leve i syndsforlatelsen rike!