LYTT TIL TRENEREN: Vi må alle holde oss til reglene (her: Guds bud), slik at vi unngår rødt kort og utvisning. Det kan bli krise både for oss selv og laget, skriver Håkon C. Hartvedt her.

Lagidrett

Landskamp i fotball. Knapt noen idrett fanger så sterk interesse som kampen om lærkula.

Som andre lag har vi våre stjerner, men alle vet likevel at fotball er en lagidrett. Og har de en god trener med respekt, går de sjelden imot hans tanker om hva de skal fokusere på, og det er viktig at hver spiller har fokus på sine arbeidsoppgaver, og at de hjelper hverandre å være gode.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg tror dette er en tanke vi kan smake litt på også i våre kristne sammenhenger. Vi har også folk som er utrustet med spesielle nådegaver, men de skal brukes til menighetens oppbyggelse. Så oppfordrer Skriften oss til å kappes om å hedre hverandre, men også til å gi hverandre kjærlige formaninger når det trengs. Slik kan vi også hjelpe hverandre til å fungere i de oppgavene Gud har satt oss til.
 Viktigst er det likevel å lytte til Treneren. For vi har noe helt annet en vanlig fotballtrener å gjøre.

Vår Trener er samtidig vår Frelser, Mester og Herre – og Han har full oversikt over hva Han kan gjøre gjennom oss, og hvilken plass på laget vi skal ha. Vår dyktighet er også fra Ham. Ja, enda mer enn det. Uten Ham kan vi ingenting gjøre, sier Skriften. Og så må vi alle holde oss til reglene (her: Guds bud), slik at vi unngår rødt kort og utvisning. Det kan bli krise både for oss selv og laget.