Fra venstre: Christer Kvamme DNB, Cathrine Ekren DNB , Odd Arild Algrøy, Anne-Jorunn Langeland Enhetsleder barneklinikken.

Trang tights gav penger til syke barn

Slik snudde markedsekspert Odd-Arild Algrøy en litt demotiverende treningstur til glade barnehjerter.

Under den første treningsøkten etter at lille Noah Emil var kommet til verden, slo det avisen Dagens markedssjef, Odd-Arild Algrøy:

«Jammen har denne graviditeten fart hardt med kroppen min.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tankene gikk til den populære bloggeren Fotballfrue, som la ut bilde av seg selv i undertøy kort tid etter fødselen.

– Jeg begynte å tenke på at det kanskje hadde vært artig å legge ut et lignende bilde av en mann som har «vært gjennom en fødsel», forteller Algrøy.

Perspektiv på fødsel

Sammen med konen, Silje, har Algrøy to ganger vært på Barneklinikken ved Haukeland sykehus og fått uvurderlig hjelp med sine to barn. Dermed var enda et element lagt til ideen.

For hver «like» på Facebook skulle Barneklinikken få 50 øre.

– Det gir et visst perspektiv å være en uke med barn tett i tett rundt en som klamrer seg til livet. Det er så skjørt, og de som jobber der er så enormt flinke, selvsagt medisinsk, men ikke minst på det menneskelige.

Algrøy legger ikke skjul på at forholdene ved klinikken ikke står i stil til den heroiske innsatsen som legges ned av de ansatte.

– Det er et forferdelig gammelt og trangt bygg med dårlig luft. En ny barneklinikk er på vei, men det er ikke innflytting før om ti år.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Overrasket

Algrøy er markedssjef i Dagen og ikke ukjent med den nye dynamikken sosiale medier har skapt. Men helt forberedt på trøkket var han ikke.

– Jeg lurte en stund på å gi ti øre per like, men det hørtes litt lite ut. Jeg tenkte at det kunne ikke bli så gale, kanskje noen tusen likes. Så da var det bare å publisere da.

Responsen lot ikke vente på seg.

– Det er tydelig at folk er våkne i halv elleve tiden en søndag kveld.

Fra frokost neste morgen til han satte seg inn i bilen hadde 3.000 trykket «like» på saken.

– Jeg ble litt stresset for at dette kunne bli dyrere enn jeg hadde beregnet, så jeg satte et tak for min egen betaling på 5.000 likes.

Fikk med banken

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Responsen stanset imidlertid ikke, og snart var antallet likes steget til 20.000. Det ville være synd om engasjementet ikke førte til noe mer, og Algrøy kontaktet leder for sosiale medier i Dnb, Nina Hareide Larsen.

Algrøy har tidligere arbeidet i banken og hadde et håp om at hans gamle arbeidsgiver kunne se stort på det.

– De var med straks og betalte med glede for opp til 50.000 likes. I etterkant har de «rundet det opp» til 60.000 likes, altså 30.000 kroner.

Litt kjendis

Facebook har responsen vært overveldende, og utelukkende positiv.

– Noen har skrevet at de synes synd på meg siden dette blir litt dyrt. Ellers har det vært både jordmødre og andre som har gledet seg over tiltaket.

På den lokale Rema 1000-butikken hørte han en ukjent gutt fortelle sin far: «Hvis jeg trykker like på dette bildet må han der betale 50 øre til Barneklinikken»

– Jeg liker veldig godt at Barneklinikken får oppmerksomhet. Og så er det jo kjekt at så mange synes statusoppdateringen min traff godt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Leketerapi

Da han tok kontakt med klinikkdirektør Ingunn Finne forrige uke hadde ryktet gått foran. Stuntet hadde allerede vært samtaleemne rundt lunsjbordet i noen dager.

– De synes det var veldig flott, og fortalte at det gjør veldig mye å få inn slike summer.

Pengene går til såkalt leketerapi ved Barneklinikken. I praksis vil det si at de små barna er dem som får mest ut av pengene Algrøy har reist med sitt Facebook-stunt. Og det kan han like.

– Det er en slags samlepost for barns velferd, som går til lekeapparat og andre tiltak for at barna skal få et bedre opphold. Det gjorde meg veldig glad når det viste seg at det vil bli så konkrete tiltak.

Mange har dessuten gitt beskjed om at de har satt inn penger til Barneklinkken.

– Det er fantastisk at det ender opp så mange tusen til akkurat dette.

Lite trening

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Saken ble omtalt av Bergensavisen, og på deres nettsider holdt den seg i to og et halvt døgn, i tillegg til at andre medier plukket opp saken.

Og hovedpersonen selv, Noah Emil, har så langt tilpasset seg livet som sosial mediekjendis på en forbilledlig måte.

– Han har det bra ja, ler Odd-Arild Algrøy som ikke har planer om de store Facebook-stuntene i nær fremtid.

– Nei, det får være nok for en stund fremover nå.

– Og hvordan går det med treningen?

– Jeg har ikke trent siden den søndagen. Men jeg har arbeidet med kostholdet.

Les også
Tingretten: – Ikke ulovlig å trykke «like» på Facebook
Les også
Nett-troll kan temmesDebatt på Dagen.no
Les også
Dette tegnet forener tusenvis
Les også
Lei av glad-bølge på FacebookFacebookDebatt på Dagen.no