Skeptiker ble overbevist av Redding-besøk

Lengselen etter en menighet som fungerte «naturlig overnaturlig» trakk Sverre Bjørnhaug til Bethel Redding, som første norske kristne leder. Spontan skuffelse ble vendt til varig begeistring.

Sver­re Bjørn­haug er pas­tor i Je­sus­fel­les­ska­pet i Ber­gen og styre­le­der ved Veien Bi­bel­sko­le, der han tid­li­ge­re var rek­tor. Begge ste­der hen­ter de mye in­spi­ra­sjon fra Red­ding. Bjørn­haug er li­ke­vel ikke in­ter­es­sert i å gå i po­le­mikk med teo­log Arne Helge Tei­gen, som har ut­ford­ret nors­ke ka­ris­ma­ti­ke­re til å ta et opp­gjør med den ame­ri­kans­ke me­nig­he­tens pas­tor Bill John­son (se fakta­boks).

Les alle sakene om Redding og BIll Johnson her

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Teo­lo­gi kan man all­tids dis­ku­te­re, men er­fa­rin­ger er sub­jek­ti­ve, sier han.

Rea­ge­rer på noe

Selv for­tel­ler han om ster­ke opp­le­vel­ser fra Bet­hel Red­ding. Han mener de vit­ner om en me­nig­het som, tross sine mang­ler, har noe ver­di­fullt å dele med andre.

- Den mann som er feil­fri i sin tale, er full­kom­men. Bill John­son er ingen full­kom­men mann. Jeg tvi­ler på at noen leder som har reist til Bet­hel, er hund­re pro­sent enig i alt de sier og gjør, sier Bjørn­haug.

Til dag­lig er han pas­tor i Je­sus­fel­les­ska­pet i Ber­gen og styre­le­der for Veien Bi­bel­sko­le, der han tid­li­ge­re var rek­tor. Begge ste­de­ne hen­ter de mye in­spi­ra­sjon fra Bet­hel Red­ding. Han mener det er vik­tig å rydde i inn­tryk­ke­ne, slik at man sor­te­rer bort det man selv ikke kan gå god for og det som er be­tin­get av at me­nig­he­ten be­fin­ner seg i ame­ri­kansk kul­tur.

- Sum­men er så bra hvis man er vis nok til å be­hol­de det gode, sier Bjørn­haug.

Be­gyn­te med ned­tur

Våren 2005 be­søk­te han Bet­hel Red­ding for førs­te gang, på opp­ford­ring fra den ame­ri­kans­ke ka­ris­ma­tis­ke for­kyn­ne­ren og nor­ges­ven­nen Mark Du­pont. Da­væ­ren­de bi­bel­skole­rek­tor Bjørn­haug hadde aldri hørt om denne me­nig­he­ten, men Du­pont mente denne me­nig­he­ten hadde opp­da­get noe av det Bjørn­haug drøm­te om.

- Jeg leng­tet etter å møte en me­nig­het som fun­ge­rer na­tur­lig over­na­tur­lig. Der hel­bre­del­ses­tje­nes­te og nåde­gave­bruk ikke er for spe­sia­lis­te­ne, men for den en­kel­te tro­en­de, for­tel­ler Bjørn­haug.

Fryk­ten for at det skul­le bli en bom­tur gjor­de at han la inn besøk hos to andre kjen­te me­nig­he­ter i Ca­li­for­nia, Sad­del­back Church og Ana­heim Vi­ney­ard. Da han kom til Bet­hel Red­ding, ble han umid­del­bart skuf­fet. Under de førs­te mø­te­ne gjen­opp­lev­de han yt­rin­ger som han hadde sett under den så­kal­te To­ron­to-vel­sig­nel­sen midt på 1990-tal­let, blant annet lat­ter­kram­per. Dette kjen­te han seg fer­dig med.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For folk flest

Bjørn­haug opp­da­get at me­nig­he­ten besto av alle ge­ne­ra­sjo­ner, og at de var sam­let i til­be­del­sen. Dette hadde han all­tid drømt om. Vit­nes­byr­de­ne om hel­bre­del­ser vir­ket imid­ler­tid så over­drev­ne at selv han, som var sterk i troen på at dette kan skje i dag, for­ble skep­tisk. Men da Bill John­son gikk på ta­ler­sto­len og spur­te hvor mange i for­sam­lin­gen som hadde bedt for syke den siste uken, ble Bjørn­haug satt ut. Han an­slår at 70 pro­sent løf­tet armen i været. Og rundt 50 pro­sent hadde bedt for mer enn én.

- Da tenk­te jeg: De må jo gjøre noe rett, siden den van­li­ge med­lem ber for andre på ar­beids­plas­sen eller bu­tik­ken. Det vik­ti­ge for meg der og da var ikke hva som skjed­de da de ba, men at de var skapt en kul­tur for å være fri­mo­dig, sier Bjørn­haug.

Fritt for frykt

Den nors­ke pas­to­ren mener det er mye i ut­sag­net om at hvis folk ikke får opp­le­ve hel­bre­del­ser, så er det uan­sett bra om de får opp­le­ve Guds kjær­lig­het. Det syn­tes han Bet­hel Red­ding gjor­de på for­bil­led­lig vis. I til­legg re­gist­rer­te han en kul­tur for å hedre hver­and­re og gi hver­and­re til­lit som han knapt hadde sett maken til.

- Det var til­latt å feile og eks­pe­ri­men­te­re. Kul­tu­ren er ikke frykt­ba­sert, men ba­sert på kjær­lig­het og at man har tro på men­nes­ker. Gans­ke fort flyt­tet jeg fo­ku­set fra at dette var et hel­bre­del­ses­sted til at det var et sted der folk kunne vokse. Det har jeg all­tid sav­net, sier han.

Til­ba­ke i Norge ble han sterkt opp­tatt av å finne nøk­ke­len til at tro­en­de krist­ne kan re­flek­te­re Jesus på en slik måte at andre får en smak av him­me­len.

Uten pre­sta­sjons­jag

Det hel­het­li­ge synet på men­nes­ket var det som fa­sci­ner­te Bjørn­haug mest med Bet­hel Red­ding.

- De dri­ver ikke bare med ån­de­lig-ka­ris­ma­tis­ke øvel­ser, men gir mat til hundre­vis av sult­ne hver uke. De har også en utro­lig stor bred­de av ulike måter å møte Gud og tilbe Gud som gjor­de rom­met for å være kris­ten så mye stør­re. Av ka­ris­ma­tis­ke mil­jø­er jeg har sett opp igjen­nom, er det kan­skje dette det med minst pre­sta­sjons­jag. Ån­de­lig­het be­hø­ver ikke be­vi­ses, sier Bjørn­haug.

Ingen kjepp­hes­ter

Siden 2005 har han be­søkt me­nig­he­ten en til to gan­ger i året, flere gan­ger sam­men med grup­per fra Norge. Han tror en av grun­ne­ne til at me­nig­he­ten vek­ker nys­gjer­rig­het i for­skjel­li­ge krist­ne kret­ser, er den ster­ke vekt­leg­gin­gen av hva som er best for Guds rike.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Man lar ikke teo­lo­gis­ke kjepp­hes­ter komme i veien, sier han.

Sam­ti­dig leg­ger han ikke skjul på at det skjer ting i Bet­hel som han fin­ner pro­ble­ma­tisk ut fra sin over­be­vis­ning. Blant annet kan men­nes­ker som er blitt døpt med tro­en­de dåp tid­li­ge­re, bli døpt igjen hvis de opp­le­ver å ha kom­met på av­stand fra Gud. En slik prak­sis mener han ville vært uten­ke­lig i de nors­ke mil­jø­ene som hen­ter im­pul­ser i Red­ding.

Kor­set som start­punkt

Selv om Bet­hel Red­ding ikke len­ger er til­knyt­tet det ame­ri­kans­ke pinse­kirke­sam­fun­net As­sem­blies of God, mener Bjørn­haug at me­nig­he­ten fort­satt er pre­get av de teo­lo­gis­ke røt­te­ne sine. Han av­vi­ser at det bare for­kyn­nes om hel­bre­del­se og nåde­ga­ver.

- Jeg har hørt grun­di­ge pre­k­en­se­ri­er der om kor­sets be­tyd­ning. Men spørs­må­let er jo om kor­set er ende­punk­tet for ens tro eller star­ten for et nytt liv. Bill John­son un­der­stre­ker at veien til kor­set er smal. Det er frel­se bare i Jesus. Men når du først har tatt imot Jesus som herre, er veien bak kor­set bred - ikke i for­hold til hvor­dan du lever, men med rom for mang­fold av kris­tent liv, sier han. Dagen

Kritikk mot Bill Johnson

Impulser fra menigheten Bethel i Redding i California har nådd et bredt spekter av kristne miljøer i Norge med karismatisk preg. Redding er ikke bare et begrep i frikirkelige kretser, men også i eksempelvis Oase, deler av Normisjon og enkelte menigheter i Den norske kirke.

Knapt 50 norske elever studerer for tiden ved menighetens bibelskole

I forrige uke tok førsteamanuensis Arne Helge Teigen ved Fjellhaug Internasjonale til orde for et teologisk oppgjør med hovedpastor Bill Johnson. I et innlegg i Dagen hevdet Teigen at Johnson formidler en ubibelsk lære om Jesus.

«Han reduserer Jesus ved å se bort fra hans guddommelighet. Samtidig opphøyer han det åndsfylte menneske til Jesu nivå,» skrev Teigen i Dagen torsdag.

Johnson har utgitt flere bøker på norsk og har også talt i Norge ved to anledninger

Les også
Tid for oppgjør med Bill JohnsonArne Helge Teigen