«Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.» 1 Mos 1:5. Foto: Kristina Berge.

Ny dag

Når vi har gått oss bort, og ikke ser håp, kaller Gud lyset for dag.

«Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.» 1 Mos 1:5

Verset forteller om da Gud skapte verden. Men det er også spennende å la det være et bilde på hva som skjer når Gud møter oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

LES: Nedbrutte murer

Når vi har gått oss bort, og ikke ser håp, kaller Gud lyset for dag. Det som virkelig er godt og sant kaller Han godt og sant. Og Han kaller mørket for natt. Det som faktisk er destruktivt og ødeleggende kaller Han for hva det er. Denne himmelske opprydningen er ofte det som skal til. Gud skaper orden, akkurat som på verdens første dag. Da kan livet begynne igjen.

Jesus tok alt mørke på seg, og seiret over det. Nå er Han selv lys. Derfor behøver det ikke være truende at han kaller mørke for mørke og lys for lys i ditt liv. Synden tynger ned og binder. Enten det er vår egen eller andres mot oss. Friheten er at Gud selv gir synden rett navn. Så kan vi la den gå til korset.

Ekte kjærlighet og fred kjenner vi på fruktene. Men så ofte blir vi desillusjonerte og forvirret, og tror ikke lenger på det som er godt. Det skjer fordi natt og dag ble forvekslet, og rotet sammen som en grå tåke.

LES: Gjenreise murer

Jesu død og oppstandelse skar tvers gjennom alt dette. Han kan virkelig skille natt fra dag. Og fra da av er hver morgen en påminnelse om det.

Les også
Sprengkraft
Les også
Dagens andakt
Les også
Ny dag
Les også
Andakt
Les også
Nedbrudte murer