UNG LANDSMØTE: I år er tredje gangen Kristin Aamodt Hardang underviser på UL i Kongeparken. Lørdag kveld taler hun til 5000 UL-ungdom om at Den hellige ånd er til stede i deres liv.

Kristin skal gi 5.000 unge en åndelig nistepakke for høsten

UL har spart det beste til slutt, ler Kristin Aamodt Hardang. Hun ønsker at deltagerne skal få et trygt forhold til Den hellige ånd.

Kristin Aamodt Hardang er lørdagens og siste taler ut på Ung Landsmøte og ler godt av sin egenpresentasjon. Samtidig er det et snev av realisme i det hun sier.

– Etter en uke med undervisning, skal UL-deltakerne reise hjem og leve ut det som har blitt forkynt. Da er det viktig at de har fått sett hvem Gud er og at han er med i deres hverdag, poengterer taleren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tema under årets UL er «hellig». Ifølge Kristin betyr det at kan man ikke utelate Den hellige ånd. Dette er tredje året hun står på amfiscenen i Kongeparken på UL.

– Jeg er den siste som skal si noe fra talerstolen og jeg har lyst til å gi ungdommene noe som være til hjelp og som de kan ta med seg hjem i hverdagen, sier hun.

Ungdommers kroppspress ble også tatt opp på UL. Les her.

Gjenkjennelig

Kristin tror at Den hellige ånd for mange kan oppleves diffus og fjern. Gjennom forkynnelsen ønsker hun å nå de 5000 ungdommene i salen med noe de kan forstå og relatere seg til. Ifølge taleren kommer ikke det helt av seg selv.

– Jeg håper å formidle noe deltakerne kan kjenne seg igjen i og som gjør det mer forståelig, sier hun.

Kristin er vant med å undervise, og gjennom en liten stilling i NLM Ung inviteres hun ofte til å tale på festivaler og menigheter.

– Det som utfordrer meg mest på UL, er at aldersspennet er såpass stort, fra 15 til 25 år. Det jeg forteller, bør verken bli for enkelt eller gå over hodene på folk, sier Kristin, som til vanlig jobber som sosionom ved Lovisenberg Diakonale sykehus i Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den hellige ånd

Temaet hun skal forkynne over er noe hun selv engasjeres av. Hun er lidenskapelig opptatt av at UL-ungdommene skal kunne forholde seg til Den hellige ånd på en sunn og nær måte.

– Det er så viktig at vi som kristne er trygge på Den hellige ånd, som er Guds ånd i oss. Derfor gleder jeg meg til å fortelle om hvem Han er, og hvorfor vi har fått Den hellige ånd, sier Kristin.

Hun ønsker å skape forventning blant de som hører på. Det gjør hun ved å være konkret.

– Jesus var konkret, og det sier mye om karakteren til Den hellige ånd, forteller hun.

Kristin tror det å dele erfaringer fra sitt eget liv, kan gjøre det enklere for tilhørerne virkelig å gripe det som forkynnes fra scenen.

– Å leve som kristen kan være utrolig spennende og dynamisk. Når vi inkluderer Guds ånd med i det hverdagslige kristenlivet, skaper vi et veldig godt utgangspunkt.

Et valg om å tro

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Selv om hun deler fra sitt eget liv, er Kristin klar over at det er opp til den enkelte å velge å gå i tro.

– Folk, unge som voksne, må selv våge å ta skrittet for å bli kjent med Ham, selv om Han er nær i utgangspunktet, utdyper hun.

Den unge taleren synes det er vanskelig å gjøre noe som er så stort, mystisk og svevende til noe konkret og håndfast.

– Men jeg tror Gud er så stor at han kan gjøre budskapet helt konkret for hver enkelt som sitter i salen.

Hun vet det er umulig å vite hvordan hver enkelt opplever det hun forteller, men tror det å gjøre forkynnelsen så enkel som mulig, gjør innholdet forståelig.

– Det har mye å si hvor deltakerne er, rent trosmessig. Noen har erfaringer med Gud, og andre ikke. Da blir min utfordring å snakke om Den hellige ånd på en måte som skaper trygghet og som man ikke blir skremt av, understreker Kristin.

Hun ønsker at de unge skal få møte Den hellige ånd ikke bare høre om ham.

Erfaringer

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kristin forteller at hun selv har erfart, og til stadighet erfarer, Den hellige ånd.

– Mine erfaringer går mye på å bli ledet i min hverdag. For noen vil slike øyeblikk oppleves som småting, men for meg er det veldig stort at jeg kan bli ledet. Det kan være at jeg blir ledet til å snakke med et menneske som trenger et møte med Gud, eller det kan være å bli ledet inn i ulike oppgaver og ansvar, forteller hun.

For Kristin handler livet med Gud om det hverdagslige, det å leve nært til Gud, her og nå.

– Det kan være at Den hellige ånd ønsker å si meg eller gjøre meg oppmerksom på noe. Da blir han veldig konkret og til stede i hverdagen min, sier hun.

26-åringen har stor tro på at Gud utfører mirakler, som det å helbrede mennesker.

Samtidig presiserer Kristin at han ofte gjør mye på det hverdagslige plan, ikke bare de store miraklene.

På Guds hjerte

Det å tale til 5000 ungdommer er et stort privilegium for Kristin. Hun er opptatt av at Gud må lede hennes ord.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Han har lagt noe på hjertet mitt, og han må lede meg i formidlingen av det, slik at det når ut til de som hører på, sier hun.

Av erfaring vet hun det er sjelden en tilhører husker en hel tale.

– Men kanskje er det en historie, en setning eller et bibelord som har gjort inntrykk og som deltakerne tar med seg hjem, håper hun.

Står sammen

Fram mot UL har Kristin møtt andre UL-talere, og sammen har de forberedt seg på hva de skal si fra talerstolen i Kongeparken. Det opplever Kristin som en styrke.

– Å reise rundt som taler kan være ganske ensomt. Å stå alene foran så mange mennesker er en sårbar situasjon, og det er lett å føle seg alene, forteller hun.

Hun synes det er trygt å stå sammen med andre talere og være del av et større team.

– Det å være flere talere og møteledere som står sammen om å utruste ungdommene, er veldig godt. Når jeg står på scenen og skal formidle det jeg tror Gud vil si dem, er det fint å vite at det er mennesker i salen som støtter og heier på meg, sier Kristin Aamodt Hardang.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ung Landsmøte

29. juli - 2. august

UL er et ungdomsarrangement i regi av ungdomsorganisasjonene til Norsk Luthersk Misjonssamband og Indremisjonsforbundet, NLM Ung og ImF Ung.

Tema på UL 2014 er «hellig».

UL arrangeres i Kongeparken på Ålgård i Rogaland

Tema på UL 2014 er «hellig».

Les også
Strever med urealistiske idealerUng Landsmøte
Les også
15 minutters hellighetUL