Illustrasjonsbilde.

Kjærlighetsbudet

«Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din kraft og av all din forstand, og din neste som deg selv.» (Lukas 10:27)

Skrif­tordet ovenfor er kalt «det ­dobbelte kjærlighetsbudet». Og en snakker gjerne om en vertikal og en horisontal linje.

Vertikal = kjærligheten til Gud. Horisontal = kjærligheten til vår neste, våre medmennesker.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I dag snakket det mest om den siste. Og det kan se ut som om noen tror at nestekjærlighet er det eneste Bibelen sier om kjærlighet. Men Bibelen sier mye mer en det. Blant annet første del av skriftordet ovenfor. Og her er ikke faktorenes orden likegyldig.

Gud må komme først, og Hans Ord er vår lov. Så for å få med den rette dimensjonen i kjærligheten til Gud, må vi også ta med.

«Og dette er kjærligheten: at vi lever etter hans bud. Dette budet har dere hørt fra begynnelsen, og det skal dere følge.» (2. Johannes brev 1,6)

Samtidig gjelder det at «vi elsker fordi han elsket oss først». (1.Johannes brev 4,19), og i samme kapittel vers 10 står det: «Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.»

Det betyr at når vi får erfaring av hvem Gud virkelig er, og ser Hans enorme kjærlighet til oss, får det også konsekvenser for vårt forhold til våre medmennesker.

... og enda flere andakter

Les også
Bønnens time
Les også
Kan ikke tie
Les også
Reprise
Les også
Jesus har kontrollen
Les også
Fisker og menneskefisker