Hvem er Guds sønner og døtre?

Paulus beskriver oss som Guds ambassadører på jorden. Og grunnen er at Jesus ble gjort til synd på korset for oss for at vi skulle bli rettferdige for Gud. Vi er altså ikke lenger syndere men rettferdige.

Bibelen tegner et fantastisk bilde av den som er født på ny. Paulus sier at vi er Guds husfolk, familie (Ef.2:19). GT beskriver vårt forhold til Gud som et tjenerforhold, Jesus løfter sine disipler opp på et venneforhold (Joh.15:15).

Etter oppstandelsen setter Jesus sine disipler inn i et Fars forhold til Gud på lik linje med seg selv... Jesus sier at Han reiser opp til sin Far og deres Far (Joh.20:17). Når han åpenbarer seg for sine disipler ved Genesaret sjøen, etter oppstandelsen, kaller han sine disipler for barn (Joh.21:5). Tjenere eller venner har ingen arverett, det har vi som Guds barn. Da er vi arvinger, Guds arvinger og Kristi medarvinger. Så vi er altså ingen ”hvem som helst” Vi er Guds sønner og døtre.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I Jesus yppersteprestlige bønn i Joh.17 blir vi fremstilt som om vi har samme enhet med Faderen som Jesus har. Han sier; (…) at de alle må være ett, likesom du, Far, i meg, og jeg i deg – at også de må være ett i oss, (…) Og den herlighet som du har gitt meg, har jeg gitt dem, for at de skal være ett, likesom vi er ett, jeg i dem og du i meg, for at de skal være fullkommet til ett, for at verden kan kjenne at du har utsendt meg og elsket dem, likesom du har elsket meg” (Joh 17:20-23) Er litt sus over vår stilling i Kristus.

”Om noen er i Kristus, da er han en ny skapning, det gamle er forbi, se, alt er blitt nytt.(…) Så er vi da sendebud (ambassadører) i Kristi sted, som om Gud selv formaner ved oss. Vi ber i Kristi sted: La dere forlike med Gud! Ham som ikke visste av synd, har Gud gjort til synd for oss, for at vi i ham skal bli rettferdige for Gud.” (2Kor 5:17,22-21)

Paulus beskriver oss som Guds ambassadører på jorden. Og grunnen er at Jesus ble gjort til synd på korset for oss for at vi skulle bli rettferdige for Gud. Vi er altså ikke lenger syndere men rettferdige. I Rom.5:1 sier Paulus; ”Da vi NÅ er rettferdiggjort av tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus”. Dette er tilstanden til den som er født på ny.

Denne tilstanden eller posisjonen har konsekvenser som er beskrevet flere steder med meget sterke sammenligninger, slik som – Kristi legeme - konger og prester, - grener på et tre - brud og brudgom. Om vi tenker etter hva som sies gjennom de beskrivelsene, tar det nesten pusten fra oss. Det er ikke for ingen ting Bibelen bruker sterke bilder for å beskrive vårt forhold til Gud som vår Far – Grunnen er at vi ikke må tenke som denne verden, men fornye sinnet vårt – Se, tenke og forstå hvordan Gud tenker om oss i NT.

Det står om mann og kvinne, brud og brudgom skal være ett kjød – vårt Gudsforhold er å betrakte som et forhold mellom mann og hustru. (derfor er ekteskap mellom samme kjønn en umulighet fra Guds side)

Bildet Jesus bruker i Joh.15 om vintreet og grenene for å beskrive enheten vi har med Jesus, er enormt sterk. Han sier; ”Jeg er det sanne vintre” – Han identifiserer seg med grenene, beskriver stammen og grenen som en enhet. Han sier; ”Hver gren på meg…” Samme safta flyer i stammen og grenene. Det er samme type tre, det er samme type bark. Husk at frukten gror på grenene på et tre. Ganske alvorlig hvordan Jesus omtaler de grenene som ikke bærer frukt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Peter beskriver Guds barn som; en utvalgt ætt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk til eiendom, for at dere skal forkynne Hans storhet, Han som kalte dere fra mørket til sitt underfulle lys (1.Pet.2:9). Hva skal man si om en slik beskrivelse da? Presten i GT gikk en gang i året inn i det aller helligste som mellommannen mellom Gud og mennesket – men forhenget er revnet, vi har fri adgang (Hebr.10:19-23). Peter beskriver oss også som konger og herrer, i og med at Jesus er Kongenes konge og herrenes Herre (1.Tim.6:15) Det sier noe om vår posisjon, men også om den autoriteten vi har i Kristus.

Den sterkeste beskrivelsen om vår stilling i Kristus er nok når han omtaler Jesus som hode og oss som legemet. Han sier i Ef 1:19,22,23 …hvor overveldende stor Hans makt er for oss som tror, etter virksomheten av hans veldige kraft.(…) Alt la han under Hans føtter, og gav Ham som hode over alle ting til menigheten, som er hans legeme, fylt av ham som fyller alt i alle” - Paulus fortsetter å male ut hvem vi er i Kristus – ”Han oppvakte oss med Ham og satte oss med ham i himmelen, i Kristus Jesus”, (Ef 2:6) – ”… at dere må kjenne Kristi kjærlighet, som overgår all kunnskap, så dere kan bli fylt til hele Guds fylde”. (her står det egentlig ”med hele Guds fylde” (Ef 3:19)

Paulus fortsetter den samme tankerekken i Kolosenserbrevet., når han sier; ”…Han er hodet for legemet, som er menigheten. Han er opphavet, den førstefødte av de døde, for at Han i alt skal være den fremste. For det var Guds vilje å la hele sin fylde ta bolig i Ham” (Kol 1:18,19). Hele Guds fylde skulle altså ta bolig i Ham, ikke bare i hodet.

På samme måte som det er grenene som bærer frukt, så er det legemet, hender og føtter som utfører de beskjedene som hodet gir. Eller om du vil, ambassadøren er der for å utføre og representere sitt land og sin konge der han er utstasjonert. Han er beskyttet av sitt lands lover og går på ordrer fra sin konge (regjering). Han har det lønnsnivået, samme boligstandaren og sosiale rettighetene som gjelder i sitt land.

Hva betyr så dette at vi har denne posisjonen. Det betyr at vi er mye bedre stillet enn du kan forestille deg. Paulus snakker i Ef 3:6. om løftet ”At hedningene er medarvinger, de hører med til legemet og de har del i løftet i Kristus Jesus ved evangeliet.” Ganske spesielt å ha Himmelens og jordens Skaper som Far, og som Hans sønner og døtre ha full arverett. Alle Guds løfter er mine og i Jesus Kristus har de fått sitt JA (2.Kor.1:20)

Hvor er så vår ros? Den er utelukket. Ved hvilken lov? Ved troens lov. Gud ville vise sin rettferdighet i den tid som nå er, så han kunne være rettferdig og rettferdiggjøre den som har troen på Jesus. Så vi kan bli med i Guds familie - Guds sønner og døtre.

Engasjér deg!

TIPS OSS om saker / temaer du vil at vi i Dagen skal skrive om: Engasjér deg!

*** Prøv Dagen i 1 måned for bare 1 krone.

Følg gjerne Dagen på Facebook

Dette skjer i Kristen-Norge: Stevneguiden.no er Kristen-Norges gratis møte-og stevneoversikt (det er også gratis å annonsere!)

UKENTLIG NYHETSBREV: Få noen av de viktigste nyhetssakene og debattene rett i epostkassen. Meld deg på her!


Få nyhetsbrev fra Vebjørn Selbekk:
« Hver dag sender jeg deg noen utvalgte saker og debatter som jeg mener at du bør lese! Klikk her for å melde deg på det daglige nyhetsbrevet»

Dagen er Norges eldste kristne dagsavis. På papir siden 1919. Vi gir ut avis seks dager i uken og har abonnenter over hele landet. Vi har også en eavis som kan leses hvor som helst - og når som helst.

DEBATT: dagensdebatt.no kan du selv skrive egne innlegg og publisere dem direkte på nett. Og kanskje bruker vi også innlegget ditt i avisen Dagen.

Dette skjer i Kristen-Norge: Stevneguiden.no er Kristen-Norges gratis møte-og stevneoversikt (det er også gratis å annonsere!)

ISRAEL: Få med deg nyheter fra Israel og hør podcast fra Israel-korrespondenten

ANDAKT: Følg gjerne vår andakts- og inspirasjonsside

MENIGHET: Les vår faste spalte Menighetsdoktoren

HUMOR og skråblikk finner du i Krykkjebakkposten.

TWITTER: Dagen og DagensDebatt