GLEDER SEG: Sorgen og gleden går hånd i hånd på Himalpartners sommerstevne denne helgen, der Anne Lise Søvde skal stå for bibeltimene.

Hun skal snakke om glede til sørgende misjonsfolk

Vårens jordskjelvkatastrofe i Nepal er bakteppet når Anne Lise Søvde skal preke om glede på Himalpartners sommerstevne denne helgen.

Temaet «gled dere» ble bestemt av arrangøren før jordskjelvet kom. Så opplevde organisasjonens utsendinger tragedien på nært hold.

– De vurderte å skifte tema, men valgte å beholde det fordi det er enda viktigere at gleden i Herren er vår styrke, og at vi har så mye å være takknemlig over her i Norge, sier Søvde.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Misjonsvennenes glede ligger i å støtte, være med og bidra til å sende ut misjonærer og hjelpe dem som opplever noe vondt.

Søvde peker på at mental helse preger Himalpartners arbeid i Nepal.

– Når de psykisk syke stenges inne, ikke får behandling eller beskrives som demonbesatte, er det viktig å peke på mestring, glede og livskvalitet.

Gjorde et skup

Pinsevennen fra Skien er daglig leder i NORME, Norsk råd for misjon og evangelisering, en fellesorganisasjon for 43 organisasjoner og kirkesamfunn. Etter noen år i Spania og Oslo, har 37-åringen giftet seg, fått en sønn og flyttet til Sundvollen i Buskerud.

Nå leder hun sammenslutningen av Norsk misjonsråd, Lausanne-bevegelsen i Norge og Den Evangeliske alliansen. Målet er å skape tverrkirkelige møteplasser for misjon. Det skjer på misjonskonferansen Link i september. I år kommer hovedlederen for Lausanne-bevegelsen internasjonalt.

– Det tenker vi er et skup!

LES: Skredder Hanne følger Guds mønster

Sikkerhetsnett

Denne helgen går det i bibeltimer for Himalpartners støttespilllere. Søvde gleder seg til å gi en bibelsk ramme rundt hovedtemaet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det er veldig interessant å snakke om gleden i Herren når ting er vanskelig, når vi føler de store behovene på kroppen og svakhetene i det å være menneske. Når jordskjelv rammer, ser vi hvor sårbare vi er.

Hun mener at nordmenn takler vanskeligheter dårligere enn nepalerne.

– I Norge er vi vant til å kunne kontrollere omstendighetene våre og har et sikkerhetsnett. Uforutsigbarheten er en større del av livet i Asia, sier Søvde.

LES: Ofret slips for ny festival

Gamle historier

Teologen har master i kristendomskunnskap fra Menighetsfakultetet, bachelor i teologi fra Ansgar teologiske høgskole, og teologisk utdannelse fra Spania.

Tidligere har hun jobbet i De norske pinsemenigheters ytremisjon (PYM), ved Gå ut-senteret på Hurdal og som lærer på en bibelskole i Spania.

Hun tar alltid med historier fra Det gamle testamentet i sin undervisning, fordi hun la mest vekt på det i studiene sine.

Nå trekker Søvde fram Rakel som fødte en sønn og døde i barsel. Rakel ville kalle sønnen «smertens sønn», men faren gjorde om navnet til Benjamin, som betyr gledens sønn.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Av det kan vi lære at de smertefulle omstendighetene kan bringe med seg skatter som blir gledesresultater eller gledesbarn i stedet for at det er smertefullt, sier Søvde.

Glede i sorgen

37-åringen vil også snakke om bønn og hvordan fellesskapet bærer.

– Ved å stå sammen kan vi bygge hverandre opp i glede. Vi står sterkere sammen.

– Hvordan kan mennesker som opplever store sorger finne glede i Gud?

– Det er godt spørsmål. Jobben med å finne glede i Gud har et individuelt svar for hver enkelt. I mine vanskelige perioder har dette trøstet meg: at siste side og kapittel i boka om mitt liv ikke er skrevet før Gud har bestemt det, trøstet og gjenreist det han har tenkt med oss. Jeg har alltid et håp om at historien skal endre seg og at siste side har en god slutt, sier Søvde.

Hun velger å tro at det alltid er håp, uansett hvor håpløs situasjonen er eller om horisonten er aldri så mørk.

– Det er mennesker som har hatt det mye vanskeligere enn jeg, som beskriver at på det verste ble gleden i Herren en styrke som holdt dem oppe. Det høres sikkert mye lettere ut i teori enn i praksis, men historiene til dem som har opplevd det, er så sterke, at jeg tror vi har noe å lære der.

«Glede seg i Herren»

– Hva er egentlig å «glede seg i Herren» i praksis?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Jeg tror det handler mye om takknemlighet, frelsesvisshet og bønnesvar.

Søvde peker på at det også i en sekulær, positiv psykologi handler om å sette ord på de gode tingene.

– Men Gud visste jo det lenge før psykologien. Selv når vi har det vanskelig er det er alltid noe vi kan være veldig takknemlig for. Vi har mat og tak over hodet. Så er det frelsesvissheten som gir glede. Selv om livet her er vanskelig, har vi alltid håp om en himmel. Vi må gjøre en jobb for å holde på evighetsperspektivet.

Også bønnesvar tror hun gir glede.

– Det handler om å be om å se Guds godhet i de små tingene, be og få svar. Så gir også fellesskapet, en menighet og en familie, styrke.

Elsker misjon

– Hvordan forbereder du deg?

– Det er fint å få et hovedtema, en ramme av arrangøren. Så bruker jeg tid i bønn og leter litt i Bibelen selv som forarbeid. Så lander jeg på noen stikkord og tittel som jeg drøfter med arrangøren, før jeg jobber videre med bibeltekster.

– Hvilket tema brenner du for?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Om jeg kunne velge blant alle tema, ville jeg snakket om misjon, med fokus på at vi er forvaltere av misjonsoppdraget. Det innebærer et ansvar, men også et stort privilegium.

– Hvor viktig er det at kristne samles på sommeren?

– Jeg synes det er kjempeflott og viktig. Man snakker om at bedehus og menigheter legges øde om sommeren, men vi samles jo på stevner. Dessuten kan de som ikke går i kirka resten av året dukke opp på stevner og møte Jesus der.

Himalpartner

Himalpartners sommerstevne er 23.-26. juli på Danvik folkehøgskole i Drammen.

Dit kommer rundt 150 personer, blant dem organisasjonens fire utsendinger til Kina-arbeidet og fem til Nepal.

25. april og 12. mai ble tusenvis av mennesker drept i kraftige jordskjelv i Nepal.

Dit kommer rundt 150 personer, blant dem organisasjonens fire utsendinger til Kina-arbeidet og fem til Nepal.

Les også
Med sommerjobb for JesusES-landsstevnet
Les også
– En brobygger i det kristne fellesskapetKorsvei
Les også
Tett på lidelsen og tett på BibelenEspen Ottosen
Les også
Forsoning i Midtøsten og hjemmeVisjon
Les også
Lovpriser Guds skreddersømES-landsstevnet