«22. juli-profetien» er skrevet av Jeremy Hoff.

Hoff og Gabrielsens forvrengte gudsbilde

Profetier må nødvendigvis komme før det skjer, for å advare om hendelser som kommer til å skje eller kan komme til å skje – for da å avverge at det skjer. I etterkant, etterpåklokskap, er det ikke en profeti, men en analyse.

At boka til Jeremy Hoff om årsaken til Utøya-tragedien har skapt debatt er helt sikkert. Om Gud står bak er nok mer enn usikkert i forhold til det gudsbildet Jesus presenterer i NT, men de fleste kristne lever jo i GT.

Profetier må nødvendigvis komme før det skjer, for å advare om hendelser som kommer til å skje eller kan komme til å skje – for da å avverge at det skjer. I etterkant, etterpåklokskap, er det ikke en profeti, men en analyse.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I nytestamentlig tid er det også verd å legge merke til at en profeti svært ofte er en positiv oppmuntring eller en hjelp til å se veien videre.

Jesu tolkning av GT er i en total motsetning til slik fariseerne forsto GT. På grunn av deres tolkning og forståelse av GT, klarte de ikke å se at Jesus var den forventede Messias. Det burde være en tankevekker for Hoff og Gabrielsen, og dere andre som trykker «profetiboka» til brystet. Fariseerne (konservative), saddukeerne (liberalteologene), og de skriftlærde, leste GT på «grunnteksten».

De aller fleste i dag er prisgitt en eller flere oversettelser. Oversettelser som er utført av skriftlærde som har et gudsbilde som i de aller fleste tilfeller ikke er det spott bedre enn fariseerne og saddukeerne på Jesus tid.

To grelle eksempler på feil bibelforståelse som florerer i dag. Gud sendte Jesus for å dømme verden, og Gud stjeler, myrder og ødelegger. Begge deler er feil.

Ifølge Joh.3:17 og Joh.10:10 er det slik at Gud ikke sendte Jesus for å dømme verden, og det er Djevelen som stjeler, myrder og ødelegger. Det er nemlig Djevelen og ikke Gud som er denne verdens gud. «denne verdens gud har forblindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde.» (2Kor 4:4)

Jesus kom nemlig mens det ennå var gammeltestamentlig tid, og i ca. 3,5 år vandret han på denne jord blant annet for å rydde opp i et forvrengt gudsbilde – vise oss hvem Gud er.

Gjennom evangeliene, før Han har sonet verdens synd, blir Joh.3:16 proklamert. Joh.3:16 er nemlig beskrivelsen av Gud hjerte i GT. Gud sendte sitt Lys mens det ennå var mørkt. Det er det gudsbildet Jesus kom for å vise verden – «For så har Gud elsket verden» – syndere, mordere, horebukker, homofile, løgnere, tollere, skjøger og andre baktalere. Ikke for at de fortsatt skal leve i sin synd, men bli fri. Det var det fariseerne, og mange idag ikke forstår, de er totalt blendet av loven og Guds dom.

Denne domstankegangen dukket også opp hos disiplene, og hos ingen ringere enn Jakob og Johannes. I Luk10:55 blir de irritert fordi samaritanene ikke vil ta imot Jesus og disiplene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Grunnen til at «hedningene» ikke vil ta imot dem er fordi de er jøder på vei til Jerusalem. Da oppstår domstanker i disiplenes indre, og de vil at ild skal fare ned fra himmelen og fortære de som er jødehatere. De har til og med en bibelhenvisning til hva Elias gjorde i 2.Kongebok.

Men Jesus kjøper ikke den bibelforståelsen. Tvert imot taler han strengt til dem og sier; dere vet ikke hva ånd dere er av. Med andre ord, denne bibelforståelsen kastet Jesus rett på søppelhaugen. Skal tru om dagens forståelse av 1.Sam.16:14, Jes.45:7 og Amos 3:6 hadde havnet samme sted. I den Engelske King James, Amplified, American Standard, 1889 Darby Bible, Jewish Publication Society Bible med flere oversettes blant annet Amos 3:6 stikk motsatt av den norske. Der står det at Gud ikke står bak når det skjer en ulykke.

Vi må skille mellom syndens lønn og Guds dom.

Ser vi i NT, kan vi godt si at de som dommen treffer blir «pinpointed», for eksempel Herodes (Ap.Gj.12:23), Det var bare Herodes som ble «tatt ut» selv om folket applauderte han. I tilfellet Annanias og Safira (Ap.Gj.5:1flg) står det ingen ting om Guds dom.

Derimot leser vi om Hymeneus og Aleksander som Paulus overgir til Satan, og ikke til Guds dom. (1Tim1:20) se også 1Kor5:5.

Når det gjelder Jerusalems ødeleggelser, så er det helt klart et resultat av at jødene forkastet Jesus som Guds sønn, noe Bibelen beskriver som synd. Jesus forutsigelse om Jerusalems ødeleggelser er ingen indikasjon på at dette er Guds vilje og Guds dom, det er bare en profeti om hva som kommer til å skje.

En uttalt profeti er nødvendig vis ikke Guds vilje eller dom. Gud dømmer ikke den rettferdige sammen med synderen. Om vi studerer GT litt mer inngående var det en nådetid, i noen tilfeller kort, før Gud kom med sin dom.

Se på Noa, Sodoma, Egypt etc. I Ninive går dette klart fram, der tok de imot Guds nåde og omvendte seg, noe som irriterer Jonas. En annen ting som Gud kjennetegnes ved er at Han ikke dømmer den rettferdige sammen med synderen. I Sodoma måtte dommen vente til Lot var ute av byen (1.Mos.19:22). I fortsettelsen av Joh3:16, versene 19-2, leser vi at forbannelsen er at verden ikke tar imot lyset men velger å leve i mørket – det er altså et valg de selv tar.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Billedlig; Gud har sørget for strøm og gatelys for at folket skal ferdes trygt og godt i gatene uten å snuble. Men de som ønsker å praktisere ondskap kaster stein på lyspærene for å kunne stjele myrde og ødelegge for folk – de elsker mørket fremfor lyset.

Det var i dette syndens mørke Anders Behring Breivik opererte da han på en dag var i stand til å drepe like mange ungdommer som antall utførte aborter pr. dag på norske sykehus.

Både ABB og norske gynekologer opererer i dette syndens mørke. Det er ikke Guds dom over dem som blir drept.

Les også
På vegne av sitt folk Israel
Les også
Dom eller frelse på Guds agenda
Les også
Vil ikke bli hindret i å sulte seg ihjel22.
Les også
Se Støres tale til landsstyret i Ap
Les også
Guds dom kommer