Illustrasjonsfoto: Shimelle Laine/CC/Flickr

Helliggjørelse

Gud vil at vi som kristne skal leve et liv i helliggjørelse. Det grunnleggende i helliggjørelsen er rettferdiggjørelsen. Guds vilje er at vi skal legge av synden og leve et hellig liv.

«For Gud kalte oss ikke til urenhet, men til et hellig liv. Den som avviser dette, avviser derfor ikke et menneske, han avviser Gud, som gir dere sin hellige Ånd.» 1.Tess. 4,7–8.

Helliggjørelsen har med vårt kristne liv og tjeneste å gjøre, og vi er stadig underveis i denne prosessen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Helliggjørelse er jo ikke noe i tillegg til rettferdiggjørelse. Vi må leve i dette hele livet. Hele vårt liv må preges av det nye sinnet. Jesus må ha lemmer og våpen som kan fremme hans rike.

«Må han, fredens Gud, hellige dere helt igjennom, og må deres ånd, sjel og legeme bli bevart uskadd, så dere kan være uklanderlige når vår Herre Jesus Kristus kommer.» 1.Tess. 5,23.

Helliggjørelsen er ganske praktisk og må blant annet få følger for det livet vi lever som kristne i hverdagen.

Vi rettferdiggjøres ved tro og helliggjøres ved tro. Vi kan aldri bli som Jesus, men trenger hver dag hjelp til å følge ham i tro, håp og kjærlighet. Vi må bøye oss ved korsets fot hos Jesus.

«Streb etter fred med alle, og etter helliggjørelse, for uten den skal ingen se Herren.» Hebr. 12,14.

«Mer hellighet gi meg, mer mildhet o Gud. Mer sorg over synden, mer frykt for ditt bud! Mer makt til å tjene, mer styrke i bønn. Mer tålmod i smerte, mer tro på Guds Sønn!»

Les også
Erna søkte til kirken og ba etter terroren
Les også
Den største gleden
Les også
Følge i Jesu fotspor
Les også
Kun ett skritt
Les også
«Men dere ville ikke»
Les også
Dette er vår Gud