Problemet med denne debatten er at vi ofte glemmer hvem Jesus er og hva han faktisk stod for, skriver Marius Sørenes. Illustrasjonsbilde.

Har vi glemt Jesus i denne saken?

Biskopene sitt råd om to ulike liturgier for ekteskap har både blitt møtt med hyllest og kritikk. Men er det noe vi har glemt i denne diskusjonen?

Kirken er som vi alle vet, en kristen menighet. En kristen menighet som bygger på lutherske tradisjoner.

En kristen menighet er en plass der forkynnelsen av Guds ord forvaltes, sakramentene forvaltes (dåp, nattverd) og det kristne fellesskapet skal forvaltes.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I tillegg til dette skal også en kristen menighet ha fokus ut mot verden og de fortapte sjelene som går der ute. Slik at man kan forkynne Gud sitt evangelium.

Romerne 1:16 ”For jeg skammer meg ikke over evangeliet. Det er Guds kraft til frelse for hver den som tror, jøde først og så greker.

Dette er de hovedoppgavene som en kristen menighet skal forvalte. Av disse så er ingenting viktigere enn forkynnelsen av evangeliet, ikke for å sette de opp imot hverandre.

Problemet med denne debatten er at vi ofte glemmer hvem Jesus er og hva han faktisk stod for.

Og jeg kan med en gang si at dette er noe som er utrolig alvorlig. For dere vet at Jesus talte mer om helvetes ild enn himmelen.

Og dere vet hva Jesus sier om ekteskapet. Og da står det lenger ikke på det. Men jeg vil komme med en direkte kommentar til de som vil hylle dette forslaget til biskopene og det er mange:

Hvis dere tror på vår frelser og herre Jesus Kristus, så ser dere også hvordan han ble hengt på ett kors, der Gud knuste han for våre synder. Ja siden Gud vil at alle skal kunne komme til frelse så knuste han sin egen sønn så at vi kan tro på han og få evig liv. Det er den største kjærligheten.

Men hvis vi godtar at vi har velsignelse av synd i vår menighet, enten det er ett separat liturgi eller ikke. Å godta homofilt ekteskap i bare en liturgi er å hate Jesus.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Elsker vi virkelig Jesus så står vi for det han sa og gjorde. Hvorfor hindrer vi evangeliet å bli forkynt i Den norske kirke?

Fortell meg nå, hvordan skal dere kunne forkynne Guds evangelium etter å ha godtatt ett annet syn som står for hat mot Jesus.

Jeg skulle bare ønske at alle dere som er i den norske kirke – og vurderer og bli i kirken der det er to syn - forlat kirken. Det er ingen forkynnelse for syndens forlatelse. Men vent til neste kirkemøte, for Gud kan enda omvende og han kan enda frelse.

1 Timoteus 2:3-4 3 Dette er godt og noe Gud, vår frelser, gleder seg over, 4 Han som vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne.

Les også
Kyrkjemedlemskap og bedehusframtid
Les også
– Prester kan ikke tvinges til homo-svar
Les også
Hvor går Normisjon?
Les også
Normisjon: Strid om vranglærer-nattverd
Les også
Lavkirkelige i villrede