Illustrasjonsbilde: Calvin YC / CC / Flickr

Guds gave

«For av nåde er dere frelst. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.» Ef 2:8

Loviskhet og prestasjon sniker seg lett inn overalt, samme hvor evangeliske vi ønsker å være.

Vi trenger stadig åpenbaring av evangeliet, vi blir aldri ferdig med å se det på nytt. Men det stikker ofte dypere enn den rent læremessige forståelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvert skoleår går vi gjennom Efeserbrevet på bibelskolen. Når vi kommer til kapittel 2, stopper vi alltid opp ved ordet «gave» i vers 8.

«For av nåde er dere frelst. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave

Vi snakker om hva en gave er, og ikke er.

Gaver mellom mennesker kan være fulle av baktanker, skjulte kostnader, negative bånd, brutte grenser, og egen fortjeneste.

Guds gave er helt en gave. Den er av en kjærlighet som ikke søker sitt eget. En kjærlighet som i sitt vesen gir, det dyreste Gud hadde.

Når kjærligheten mellom mennesker er sunn, er den et bilde på Guds kjærlighet. Men menneskers kjærlighet i dette livet er aldri fullkommen.

Verre er det når menneskers kjærlighet er forvrengt, og kanskje bare er kjærlighet i navnet. Vi kan tilhøre Jesus, men likevel ha få referanser om hva Guds kjærlighet virkelig innebærer.

Derfor er det viktig å lytte til de store dybdene som blant annet Efeserbrevet viser. Det handler om å få evangeliserte hjerterøtter. At evangeliet får knuse barrièrer.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Så vi kan se hvilken fri og hel gave Guds nåde virkelig er.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

Les også
Far
Les også
Veigrep
Les også
Ugras i språket
Les også
Hva er en god kristen?