ANDAKT: Skapt i Guds bilde er vi virkelig verdifulle for Gud. Men det er ikke nok. Vi trenger å bli berørt. Eller rettere sagt: Bli ny.

Guds edelstener

Når forvandlingen skjer i et menneskes liv ved troen på Jesus, skjer det fordi de er blitt nye skapninger i Jesus og lever med Ham. Denne forandringen skjer virkelig, selv om vi ikke kan forklare den teoretisk.

Blant de funklende edelsteinene i en juvelbutikk, lå en matt og temmelig glansløs stein. En kunde som var kommet inn i butikken kunne ikke unngå å legge merke til dette og spurte forbauset juveleieren hva denne verdiløse steinen hadde å gjøre blant kostbarhetene. Selgeren tok edelsteinen i sin hånd med et smil, pusset den lett med en klut og sa: Denne er meget verdifull! Steinen er en svart opal og kan over tid miste sin glans. Men den trenger bare berøring av en varm, engasjert og levende hånd for å vise sin mangefasetterte glans igjen.

Er ikke dette et bilde både på hvem vi er i oss selv, og ofte hva vi ser i andre mennesker? Noen ganger er mennesker lukket og helt utilgjengelige. Det synes i alle fall slik for oss. De fremtrer som gledesløse og uinteresserte. Men dersom de møter varme og medmenneskelighet, da bryter det frem en lysning over ansiktet. Da blir noen mennesker som virker ufølsomme og lite imøtekommende plutselig annerledes. De lyser opp og blir hyggelige å være sammen med. Og vi ser det de egentlig har: en unik verdi.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men hvor feil vi ofte kan ta! En gang lærte jeg noe om dette. Jeg har aldri har glemt det. Kirken var full. Det var konfirmasjonssøndag. Jeg prekte så engasjert jeg kunne. Der nede satt han. Han så virkelig død ut. Ingen øyekontakt. Ikke noe synlig engasjement. Jeg tenkte: hvorfor går du ikke på fjellet på en slik vakker dag når du åpenbart kjeder deg slik. Mitt hjerte dømte ham mens jeg prekte om Jesus og deretter sang en herlig salme. Nede ved døren etter gudstjenesten, hilste jeg på ham. Han takket hjertelig for prekenen og begynte å gjenfortelle. Jeg skammet meg, men tok mot til meg, innrømmet en halvsannhet og sa: Det virket på meg som om du kjedet deg. Du vet, jeg fikk liksom ikke noe kontakt, ... Ah! Det stive ansiktet forandret seg. Med et overbærende, hjertelig smil, sa han, ja, du vet jeg er blind, og kan virke litt stiv i ansiktsmimikken...

LES OGSÅ: Bønn mot bekymring

Skapt i Guds bilde er vi virkelig verdifulle for Gud. Men det er ikke nok. Vi trenger å bli berørt. Eller rettere sagt: Bli ny. Vår virkelige verdi forstår vi først når vi gjennom Guds Ord ser hvem vi er i oss selv, men ved Guds nåde også får se Guds grenseløse kjærlighet i Jesus Kristus og deretter: åpner oss opp for å bli berørt av Jesus. Da kan noe mer skje med oss: Noe av den verdien Han har gitt oss, begynner å stråle frem.

Det var ingen som så Sakkeus da han satt skjult i treet, lengtende og søkende etter Gud, men foraktet av mennesker. Blant tusener var det ham Jesus fikk øye på. Han trengte virkelig en berøring av Gud. Og Han fikk den da han steg ned fra den høye gren han satt på, da Jesus invitasjon nådde hans hjerte. Han ble et nytt menneske. Andre vil si at han begynte å stråle. Han var annerledes.

Når forvandlingen skjer i et menneskes liv ved troen på Jesus, skjer det fordi de er blitt nye skapninger i Jesus og lever med Ham. Denne forandringen skjer virkelig, selv om vi ikke kan forklare den teoretisk.

LES OGSÅ: Et rolig og fredfullt sinn

En liten gutt gikk frem til en predikant en gang, gav ham et drops og sa: Dette skal du ha, fordi du har gitt meg en ny pappa. Et menneske var blitt en ny skapning i Jesus Kristus fordi Han hadde rørt ved ham. Slikt skjer i Norge i dag også. For hver og en som tar imot Jesus og åpner seg helt og fullt opp for Guds kjærlighet og Hans berøring. En gutt får en ny far, en mann får en ny hustru, og firmaet oppdager at sjefen er blitt annerledes. Forrige uke møtte jeg en mann som var blitt slik berørt av Jesus. Han er nylig blitt en kristen. Før var han ganske ufordragelig, for å være ærlig. Det første han gjorde da han traff meg, var å be om unnskyldning for en sak. Nå sender han meg til og med meldinger med ønske om en god natt når jeg skal sove! Alt er blitt nytt. Han er blitt berørt.

Jesus ser verdien i hver og en av oss. Hvis du har falt som dypest, går Hans nåde enda dypere ned og vil løfte deg opp. Den samme kjærlige berøringen Jesus gav de små, hjelpetrengende barna vil Han gi til dem som kommer oppriktig til Ham.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesus kan du hver dag møte i Hans Ord. I bønnen. I stillhetens ro. I fellesskapets glede. Når Han får legge sin hånd på oss og berøre oss, kan vi forvandles. Ved Guds nåde. Dette er Hans velsignede gjerning i våre liv. Dag for dag til Guds ære og menneskers gagn. Det trenger jeg. Hver dag.

Og Han tok dem inntil seg, la hendene på dem og velsignet dem.

Mark.10,16

Les også
Hva handler kristen tro egentlig om?
Les også
Hvordan forholder du deg til Kongen
Les også
Gud kjenner deg
Les også
Alle, alle vil vi ha med
Les også
Trygg tross alt