For en tid som denne?

Full storm rundt et kors­smyk­ke. Bør en ny­hets­opp­le­ser på NRK bære et re­li­giøst sym­bol? Hva er grun­nen til re­ak­sjo­ne­ne? Mange skjøn­ner ikke hvor denne fiendt­lig­he­ten kom­mer fra. Hva er det som skjer?

Et his­to­risk til­bake­blikk hjel­per. Det gir me­ning å se hvor­dan Gud hand­ler i ulike tider og finne trøst i hvor­dan Gud tar vare på fol­ket sitt. Bi­be­len for­tel­ler his­to­ri­en om Ester. Hun og det jø­dis­ke fol­ket var ikke sær­lig be­visst sin tro. 900 år etter at Gud kalte Abram var fol­ket spredd rundt om­kring i små en­kla­ver, og de holdt på å miste troen og iden­ti­te­ten.

Kli­ma­et for tro var til­syne­la­ten­de bra. Det per­sis­ke riket var to­le­rant over­for fol­ke­ne de hadde in­klu­dert. Den of­fi­si­el­le po­li­tik­ken var å opp­munt­re og styr­ke de ulike kul­tu­rene og re­li­gio­ne­ne og la dem ut­vik­le seg under eget le­der­skap. De hadde det bra, drev næ­ring, be­tal­te skatt og var in­volvert so­si­alt, po­li­tisk og øko­no­misk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Midt i dette blir Guds folk for­søkt ut­ryd­det. Es­ters bok hand­ler ikke om fred.

Å værekris­ten i Norge, i et åpent og to­le­rant klima, skal være trygt. Men so­si­al to­le­ran­se betyr ikke ån­de­lig enhet. Når se­ku­la­ri­se­rin­gen til­tar øker tryk­ket fra ut­si­den og det lille kor­set blir stø­ten­de. Og det stop­per ikke:

Skal det være skole­guds­tje­nes­ter før jul?

Hvor­for skal vi ha mer om kris­ten­dom enn om andre re­li­gio­ner i sko­len?

Bør krist­ne or­ga­ni­sa­sjo­ner få stats­støt­te om deres teo­lo­gi gjør at de nek­ter å vie like­kjøn­ne­de eller in­klu­de­re åpne ho­mo­fi­le i le­der­skap?

Er det greit at legen får re­ser­ve­re seg mot å an­be­fa­le abort av sam­vit­tig­hets­grun­ner?

Det var i det li­be­ra­le, sje­ne­rø­se per­sis­ke mil­jø­et at det bi­bels­ke fol­ket ble for­søkt ut­ryd­det.

Vi byg­ger me­nig­het i et li­be­ralt og to­le­rant sam­funn. Vi tri­ves dår­lig med ond­skap og fiend­skap og vil helst være freds­for­mid­le­re. Men Guds rike står i en kamp:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot mak­ter og ånds­kref­ter, mot ver­dens hers­ke­re i dette mør­ket, mot ond­ska­pens ånde­hær i him­mel­rom­met. (Ef 6,12) Ho­ved­per­sonen i Es­ters bok er hen­nes onkel, Mor­de­kai. Han av­slø­rer at­ten­tant­pla­ne­ne mot kon­gen og gir Ester råd gjen­nom kri­sen. På en tro­fast og trygg måte er han der med ty­de­lig og godt le­der­skap. Han har ingen andre guder og han bry­ter ikke loven han er opp­lært i.

Es­ters bok hand­ler om hvor­dan Gud red­der sitt folk fra folke­mord. Å holde fast på iden­ti­te­ten som kris­ten er av­gjø­ren­de for hand­lin­ge­ne våre.

Vi er ikke først og fremst psy­ko­lo­ger, hånd­ver­ke­re, syke­plei­ere eller læ­re­re. Hel­ler ikke tje­nes­ten i me­nig­he­ten bør være øverst på iden­ti­tets­be­skri­vel­sen. Det er midt i hver­da­gens press vi skal leve som krist­ne. Mor­de­kai lærer oss å fort­set­te å prak­ti­se­re troen. For oss er det å holde fast på guds­tje­nes­ten, bøn­ne­ne, lov­san­gen, for­kyn­nel­sen, natt­ver­den, dåpen.

Mor­de­kai fes­tet sin lit til Her­ren. Om Ester fei­get ut, så ville Gud reise opp andre. Det er ikke Ester det kom­mer an på. Det kom­mer an på Gud. Ester fikk kal­let ty­de­lig: «Og hvem vet om det ikke er for en tid som denne at du har fått dron­nin­grang.»

Hvor­dan er det med deg? Hvem vet om det ikke er ak­ku­rat på den job­ben du har, og på det ste­det du bor, at du kan være med å vinne seier for Guds rike? Du vil vel ikke at Guds skal reise opp noen andre?

Efeserbrevet 6:12

For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot makter og åndskrefter, mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.

Les også
Dømmer ja til religiøse symbolReligiøse symbol-saker
Les også
«Bannskap og griseprat på NRK»Kringkastingsrådet
Les også
Jakten på en flaggsak
Les også
120 har klaget på kors-nekt hos NRKKringkastingsrådet