For dem som har lært seg takknemlighetens språk

Peter Halldorf setter dette inn i en ortodoks sammenheng, men det kunne like gjerne ha vært sagt av en hvilken som helst pietist.

Peter Halldorf er en svensk pinsepastor med forkjærlighet for kirkefedrene og den ortodokse kirken. Han øser av dype kilder og formidler visdom til dagens kristne, både av evangelisk, ortodoks og katolsk støpning.

I denne boka tar han oss med inn i fasten, og etter hvert også inn i selve påsken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dyre erfaringer

Bokas tittel henspeiler på uvissheten, tvilen og angsten som får spillerom mellom langfredagens kors og påskedagens åpne grav. Når ateismen åpner seg som en avgrunn i sjelen, som det heter i det første kapitlet.

Den som har vært der, har gjort seg dyrkjøpte erfaringer som setter ham eller henne i stand til å leve livet mer ekte og møte andre mennesker uten fordømmelse.

«Da døden oppslukte Jesus, mistet disiplene troen. Dagen mellom korset og oppstandelsen må derfor ikke overses i kirkens påskefeiring. Den svarer til en realisme som ingen av oss kommer utenom.»

Frelser og forbilde

Jesus kom som sant menneske, inkarnert i vår verden. Dette er navet som denne boka dreier seg rundt. Den presenterer inkarnasjonsteologi, der Jesus både blir frelser og forbilde, og der Gud selv kommer til oss.

Halldorf skriver: «Opplevelsen av at vi holder på å miste troen, miste Gud, kan vise seg å være begynnelsen på en tro der Gud selv – ikke det han gjør for oss og med oss – er vår fred.»

Fromme menn og kvinner

Boka er delt inn i åtte korte betraktninger «om den nakne tro», som forlaget skriver.

Tonen settes allerede på første side: «Kristendom er ikke de viljesterkes religion. Det er en religion for dem som har lært seg takknemlighetens språk.»

Slik setter boka ord på store sannheter om livet, døden og troen. Halldorf siterer mange vitner, både teologer, asketer og filosofer, de fleste av dem ortodokse eller katolske kristne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Og han forteller deres historie, sammen med historien til fromme menn og kvinner som tjener som veiledere for oss, inn i fasten og påsken og samfunnet med Gud i Jesus Kristus.

Moral og askese

Han beskriver Guds «absurde» kjærlighet og troens paradokser, eller «antinomier», som han kaller dem.

Ett kapittel er viet til temaet «Når det som gjør oss ondt blir porten inn til gleden».

Han skriver også om forskjellen på moral og askese: «En moralsk handling innebærer at man avstår fra noe fordi det ikke er bra. En asketisk handling betyr at man avstår fra noe selv om det er godt.»

Halldorf hevder at rett faste og askese gir en dyp glede og setter oss bedre i stand til å skue Gud.

Ikke bare en lære

Blant de mange visdomsordene og tankevekkende formuleringene i boka finner vi også denne: «Kristendom er ikke en lære, en kult, en institusjon, en bekjennelse, selv om den rommer alt dette også – kristendom er Kristi liv levd gjennom oss.»

Halldorf setter dette inn i en ortodoks sammenheng, men det kunne like gjerne ha vært sagt av en hvilken som helst pietist.

Boka har vakker design og er utmerket oversatt til norsk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Se video:Oppfordrer til stillhet i fastetiden