Et levende håp

«Men én ting legger jeg meg på sinne, derfor har jeg håp: Herrens miskunn er ikke forbi, hans barmhjertighet tar ikke slutt. Den er ny hver morgen, stor er din trofasthet.» Klagesangene 
3:21-23

Vi mennesker trenger håp. Noe av det verste et menneske opplever er håpløshet. Vi kan se det i øynene deres. Som vi har sett de siste årene, de som har hatt håp om en bedre fremtid i Europa fordi krigen har ødelagt hjemmene deres.

Noen har klatret over gjerder, tatt gummibåter over Middelhavet eller gått milevis, i håp om tilflukt og trygghet. Men du kan også se bilder av dem uten håp, som har gitt opp, de har triste øyne og altfor mange av dem er for unge til å ha mistet håpet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gud veit at vi mennesker trenger håp både for i morgen og for evigheten. Og Han sier at han har håp for oss! «For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp.» Jer 31.3.

Senere sier en annen mann, akkurat dette, i boken kalt Klagesangene 3.21–26: «Men én ting legger jeg meg på sinne, derfor har jeg håp: Herrens miskunn er ikke forbi, hans barmhjertighet tar ikke slutt. Den er ny hver morgen, stor er din trofasthet. Jeg sier: Herren er min lodd, derfor står mitt håp til ham. Herren er god mot dem som venter på ham og søker ham. Det er godt å være stille og vente på hjelp fra Herren.»

Hva er det vi kan håpe på hos Gud? Er det å leve lykkelig alle våre dager? Eller er det å aldri ha det vondt? Som om Gud var en lampe i ånden som oppfylte alle ønskene dine. Nei, det er han ikke. Men han har ikke noe tullehåp for oss, det er ikke bare noe han sier. Vi får kanskje ikke alt vi ønsker oss av Gud, men Gud har noe som er bedre enn dette,

Han har gitt oss et håp som lever. «Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, han som i sin rike miskunn har født oss på ny og gitt oss et levende håp ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde! Vi skal få en arv som aldri forgår og ikke flekkes til eller visner. Den er gjemt i himmelen for dere som gjennom Guds kraft blir bevart ved troen, så dere skal nå fram til frelsen; den ligger alt ferdig til å åpenbares ved tidens ende.» 1.Pet 1.3.

Det sprell levende håpet er Jesus. Det er ham vi kan håpe på. Ja, det står at alt Gud har lovet oss har fått sitt ja og amen, (la det skje) i Jesus. Fordi døden ikke kunne holde på Jesus, så vant han og vant oss en evig arv!

Gud vil at du skal legge deg med håp for dagen i morgen, og for evigheten. Jesus er det levende håpet som ikke døden kunne knuse.

Vi synger «Jesus, det er bare du som redder oss ifra fortvilelse og angst. Midt i motstand og i trengsel kommer du med liv. Kommer du med liv. Jesus, du er verdens håp og håpet det er sterkere enn døden». (Rudi Mynteviks sang Verdens håp, red. anm.)

Jeg vet ikke hva du håper på, men håpet ditt er trygt hos Jesus. Han er sterkere enn døden, han redder oss i fra fortvilelse og angst. Han har fredstanker og ikke ulykkestanker for deg – fremtiden og håpet er i Jesus.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Men én ting legger jeg meg på sinne, derfor har jeg håp: Herrens miskunn er ikke forbi, hans barmhjertighet tar ikke slutt. Den er ny hver morgen, stor er din trofasthet.»

Klagesangene 3:21-23

Behov for mer inspirasjon?