«Tenk at Kristi Ord er tilgjengelig for alle som vil lytte!» skriver Dag Martin Østevold, Pastor i Centralkirken.

Det viktigste

Å være ved hans føtter. Det er ditt privilegium.

Det har hendt noen ganger at jeg har invitert gjester hjem. Men om gjestfriheten var til stede, har jeg vært en heller dårlig vert.

La meg forklare: Det planlegges, kjøpes inn, ryddes, vaskes, stelles til. Alt det der som hører til. Så kommer gjestene. Men fortsatt holder jeg på med rydding. Og snart oppvask. Før gjestene er gått hjem.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Til dere som har vært utsatt for dette: Unnskyld.

Det gode selskap: hva er det? Er det ikke samtalen, tiden og fellesskapet? Betyr ikke - når alt kommer til alt - maten og rammene så mye mindre?

Jesus ble en gang utsatt for den mest hjertefulle gjestfrihet. Av en dårlig vert. Hvilket paradoks...

Her har du Jesus. På vei til Jerusalem. Han vet om det smertefulle som snart skal møte ham den påsken. Bare noen kilometer unna ligger Betania. Han stanser der. Han kommer inn i byen.

Ikke alle åpnet sitt hjem for Jesus. Men Han blir ønsket varmt velkommen inn av en kvinne ved navn Marta. Marta har en søster som heter Maria. Om det var flere til stede vet vi ikke. Og Jesus, Han talte om det som hørte Guds rike til. Som alltid.

Var det noen som ville lytte? Lukas som forteller denne historien skriver: Og Maria satt seg ved Jesu føtter og lyttet til hans Ord. Martha derimot fortsatte med alle sine selvpålagte plikter.

LES: Være til velsignelse

Slik er det grovt sett i Norges land. Noen vil lytte til Jesus. Andre bryr seg mindre. Hvordan er det med deg?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Maria sin oppførsel provoserte Marta. Men Maria tok ingen hint. Kanskje mente Marta at det var upassende for en jødisk kvinne å sitte nært ved en rabbiners føtter.

Kanskje mente hun også at det var upassende for en rabbiner å tale med en kvinne så direkte. Hun hadde i alle fall frimodighet til å irettesette Guds Sønn og be ham om at Maria fant sin rette plass og begynte å gjøre de viktige tingene:

Herre. Bryr du deg ikke om at min søster lar meg gjøre alt arbeidet alene. Si til henne at hun skal hjelpe meg.

Men Mesteren syntes ikke noe om denne bønnen. Han mente at Maria allerede var på rett plass. Og så satte han Ordet på en del ting som han sikkert ville kalt med samme navn på noen av våre prioriteringer:

Marta, Marta, du gjør deg strev og uro med mange ting. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del. Og den skal ikke tas fra henne.

Case closed.

En ting er at gudløse filosofer, spottere og ateister ikke vil lytte. At den store hop av likegyldige mennesker som trekker på skuldrene og sier hvorfor i all verden skulle jeg bry meg om Jesus - ikke vil lytte. Men det er ikke dem denne historien handler om.

LES: Takknemlighet

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det handler om det motsatte. Men hvor det samme skjer likevel; En kvinne som åpnet sitt hjem for Jesus, garantert elsket Jesus, gjerne ville tjene Jesus, men som i travelheten, og selvpålagt strev og uro i mange ting glemte pri 1: Å lytte til hans ord slik Maria gjorde. Slik Maria valgte.

Å ta seg tid og lytte til Jesus bør være din prioritet nummer 1. Jesus kaller det det ene nødvendige. Han kaller det den gode del. Å være ved hans føtter. Det er ditt privilegium. For mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert Ord som går ut av Guds munn. Og dette ordet er Ordet. Jesus.

Så kjenn din plass, kvinne og mann! Ved Jesu føtter.

Tenk at Kristi Ord er tilgjengelig for alle som vil lytte! Kan det være at dersom vi tar vare på pri 1, vil pri 2, tjenesten for vår Mester, bli gjort med mer glede, mer kraft, mer utholdenhet og mindre Marta-frustrasjon?

En mann som hadde sin glede i pri 1, het Matias Orheim. En dag diktet han om gleden, skjønnheten, motstandsdyktigheten, kraften og styrken og forventningen som ble gitt ham - når han valgte pri 1:

Ved Jesu føter ei stille stund, når orda kjem frå hans eigen munn, når eg med Jesus åleine er, då er det hugnad å leva her.

Kvar finst ein fagrare stad på jord! Kvar høyrest visare sanningsord? Når eg med Jesus åleine er, då ynskjer eg ikkje meire her!

Her må det tunge og vonde fly, her vert eg alltid i striden ny, for eg med Jesus åleine er, den største løyndom får løysing her.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Så lat då koma kva koma vil, eg veit den stad eg skal springa til, der eg med Jesus åleine er. Kven kan då standa imot oss her?

Og snart så kjem ho, den stunda kjær då eg skal sjå honom slik han er. Då eg med Jesus i himlen er og talar med han som aldri her.

Her er en Oppskrift for den som vil sitte ved Jesu føtter:

1. Sett deg ned og bli stille for Herren.

2. Les en bibeltekst, gjerne et avsnitt eller kapittel fra NT. Be om lys over Ordet.

3. Tenk over de 4 p-ene. Hva er: poenget? Hva taler Jesus til meg personlig? Hva betyr dette praktisk? Hva er perlen i Ordet?

4. Be med utgangspunkt i det du har lest.

Og Gud skal velsigne deg, og gjøre deg stadig mer til velsignelse. Over alt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Noen dager senere dro Maria av sted og skyndte seg opp i fjellbygdene, til den byen i Juda hvor Sakarja bodde. Der gikk hun inn til Elisabet og hilste på henne. Da Elisabet hørte Marias hilsen, sparket barnet i magen hennes. Hun ble fylt av Den hellige ånd og ropte høyt: «Velsignet er du blant kvinner, og velsignet er frukten i ditt morsliv.»

Luk 10,38-42

Les også
Korset - forutsagt av Gud
Les også
Korset - til fastsatt tid
Les også
Korset - forutbestemt av Gud
Les også
Korset
Les også
Være til velsignelse