Bill Johnson om sykdom og helbredelse

Debatten rundt Bill Johnsons kristologi utløste en stor debatt. - John­sons opp­fat­ning om syk­dom og hel­bre­del­se er ikke bi­belsk. Hans syn be­grun­nes i en kris­to­lo­gi som ikke er bi­belsk, skriver Arne Helge Teigen.

Takk til Dagen for sak­lig ini­tia­tiv til de­batt i an­led­ning min ar­tik­kel om Bill John­sons kris­to­lo­gi (Dagen 2.1).

Første­ama­nu­en­sis Terje He­ger­tun (MF) lar seg in­ter­vjue om saken (3. 1). Han er skep­tisk til be­teg­nel­sen «yt­ter­lig­gå­en­de ka­ris­ma­tikk», og har el­lers inn­trykk av at me­nig­he­ten i Red­ding «gjør ær­li­ge for­søk på å legge til rette for bønn for syke».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Terje Dahle (Kris­tent Nett­verk) skri­ver at Bet­hel-kir­ken for­mid­ler gode im­pul­ser inn i norsk kris­ten­liv (7.1). Han synes el­lers ikke å se sam­men­hen­gen mel­lom John­sons kris­to­lo­gi og hans lære om syk­dom og hel­bre­del­se.

Jeg vil der­for sette fokus på dette i det føl­gen­de.

Iføl­ge John­son, levde Jesus som et men­nes­ke uten gud­dom­me­lig­het for å vise hvor­dan sal­ve­de krist­ne kan gjøre under. Me­nig­het er gitt makt over «pla­ne­ten», skri­ver han. Krist­ne må der­for ta sin «auto­ri­tet» i bruk for å befri fra syk­dom, li­del­se og mørke (Dream­ing with God, 84).

John­son mener el­lers at han og me­nig­he­ten i Red­ding er sen­tra­le med tanke på å ut­lø­se him­me­lens kref­ter. Han ar­bei­der der­for svært aktiv inn mot annen kris­ten virk­som­het. Mange åpner dø­re­ne for ham. Det har ført til at store deler av norsk kris­ten­liv har blitt in­va­dert av John­sons lære om syk­dom og hel­bre­del­se. Jesus hel­bre­det alle, og krist­ne skal gjøre enda stør­re under enn ham, mener John­son.

John­sons tenk­ning om hel­bre­del­se er el­lers be­slek­tet med den vi fin­ner hos Ken­neth Hagin.

Helt grunn­leg­gen­de er for­stå­el­sen av for­hol­det mel­lom den him­mels­ke og fy­sis­ke vir­ke­lig­het. Den him­mels­ke vir­ke­lig­het skal do­mi­ne­re det ma­te­ri­el­le. Den krist­ne står med et ben i hver av disse vir­ke­lig­he­te­ne, og skal for­mid­le him­me­lens kref­ter inn i ver­den.

For­ut­set­ning for at dette kan skje er sær­lig at den tro­en­de ten­ker rik­tig om hva Gud vil. Gale tan­ker om Gud hind­rer hel­bre­del­ser. Sær­lig gjel­der det troen på at Gud bru­ker syk­dom for å bygge et men­nes­kes ka­rak­ter, skri­ver John­son.

Der­som slike opp­fat­nin­ger ryd­des av veien og er­stat­tes med troen på at Gud all­tid vil hel­bre­de, vil hel­bre­del­se skje. John­sons kone Beni mener å ha fått løfte fra Gud om at Red­ding skal bli så­kalt kreft­fri sone. Me­nig­he­ten i Red­ding står nem­lig under en så sterk inn­fly­tel­se fra him­me­len kref­ter at det bør være innen rekke­vid­de.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hva skje når krist­ne fel­les­skap in­va­de­res med dette? La meg svare med et par til­bake­blikk. I 2010, da John­son talte ved et fel­les­ar­ran­ge­ment i Fi­ladel­fia­me­nig­he­ten i Oslo, hev­det han at så­kal­te kreft­frie byer kunne være mulig i Norge innen en fem­års­pe­rio­de (Vårt Land 17.4.2010).

Le­del­sen for Krist­kir­ken har, som noen kan­skje hus­ker, for­søkt å følge denne ideen opp i Ber­gen. I 2011 ble ung­dom­mer ned i 14-års­al­de­ren sendt til et kjøpe­sen­ter for å hel­bre­de under et ar­ran­ge­ment i IMI Kir­ken i Stav­an­ger. Det kan vises til flere lig­nen­de ek­semp­ler fra andre nors­ke byer.

Hva gjør dette med unge men­nes­ker? Hva ten­ker de mange som ikke får mi­ra­kel­kraf­ten til å virke om sitt guds­for­hold?

Jesu un­de­re og Jesu be­sit­tel­se av Ån­dens kraft skal jo, iføl­ge opp­skrif­ten, være for­bil­det for dem. Mang­ler man den så­kal­te salvel­sen, kan man vel i beste fall kun til­hø­re det krist­ne B-la­get. Hva med al­vor­lig syke som ikke hel­bre­des, og hva med svært unge men­nes­ker som pres­ses til å være noe som de in­nerst inne kan­skje for­står at de aldri kan bli? Er ikke faren for store tro­s­kri­ser tem­me­lig over­hen­gen­de?

John­sons opp­fat­ning om syk­dom og hel­bre­del­se er ikke bi­belsk. Hans syn be­grun­nes i en kris­to­lo­gi som ikke er bi­belsk. Det er sant at Jesus kan hel­bre­de all syk­dom. Men vi som tror på ham kan ikke være som Jesus når det gjel­der dette. Hans ene­stå­en­de vis­dom og gud­dom­me­li­ge makt er noe vi skal trøs­te oss til og hvile i, som de av­mek­ti­ge men­nes­ker vi er.

Dess­uten lærer Skrif­ten klart at Gud ikke all­tid hører bønn slik vi ten­ker eller vil.

Pau­lus ble ikke bønn­hørt da han ba Gud om å fjer­ne hans «torn». Gud gav li­ke­vel Pau­lus et svar på hvor­for han måtte bære sin li­del­se. Dette står i mot­set­ning til det John­son lærer. Gud svar­te at Pau­lus li­del­se vir­ke­lig hadde en hen­sikt. Gud holdt Pau­lus i skrø­pe­lig­het, for at Guds kraft kunne full­fø­res gjen­nom ham. 2. Kor 12:

Arne Helge Teigen

førsteamanuensis ved Fjellhaug Internasjonale Høgskole

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Tid for oppgjør med Bill JohnsonArne Helge Teigen
Les også
Forsvarer Bill Johnsons kristologiØyvind Gaarder Andersen
Les også
Luthersk og karismatisk debattkulturTarjei Gilje