ADFERD: Sikkerhet på veien betyr også at du og jeg har en sikker adferd. KrF vil styrke det holdningsskapende arbeidet med spesielt fokus på rett bilbeltebruk, holdning til fart og få fjernet rus i trafikken, skriver Per Kåre Foss.

90 barn for mange

I 2014 ble 90 barn og unge skadet eller drept på veiene i Rogaland. Det er ikke verdig en velferdsstat. Skal vi kalle oss en velferdsstat – må vi også gjøre det sikkert for våre barn og unge og ferdes mellom hjem, skole og fritidsaktiviteter.

Skolene har nå startet opp, og mange fem- og seksåringer begir seg ut på veiene våre – til og fra skole og fritidsaktiviteter. Mange fylkes- og riksveier i Rogaland er ikke trygge å ferdes langs. Trafikksikkerhet må veie tyngst når midlene til vei skal prioriteres. Det er viktigere med bedre sikkerhet, enn bedre fremkommelighet.

LES: Politisk arv

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I Rogaland har vi flere utfordringer vedrørende trafikksikkerheten, dette fikk vi selv erfare forrige uke da jeg, sammen med de 10 fremste på fylkestingslisten til KrF, besøkte alle kommunene i fylket. Mange viktige veier har ikke gul midtstripe. Fylkes- og riksveier er utsatt for ras – noe som det bare blir mer av som en konsekvens av klimaendringene.

Veier med store trafikkmengder har enda ikke veilys, som for eksempel E134 fra Aksdal til Ølensvåg. I regntunge mørke høstkvelder er det ikke lett å se hverken folk eller dyr som beveger seg langs eller ved veien. Farlig!

Vi i KrF mener det er mulig å gjøre noe med dette.

Den økonomiske rammen til rassikring har stagnert under dagens regjering. Det må endres, og vi i KrF skal presse på for dette under budsjettbehandlingene. Etterslepet på fylkesveien må også reduseres. Veier som ikke blir vedlikeholdt, blir farlige veier over tid.

Gang- og sykkelveier er det stor mangel på. Dette sliter man med i alle kommuner i Rogaland. Kostnadene med gang- og sykkelveier må ned – rimelige standarder må kunne velges. Det haster med å få flere meter med gang- og sykkelveier.

KrF vil at det utarbeides en egen Barnas transportplan, som vedtas av Stortinget i forbindelse med Nasjonal transportplan. KrF vil ha obligatorisk merking av alle skolebusser, vi vil opprette sikre soner rundt skolene og vi vil ha regler for sikring av bussholdeplasser. Dette er eksempler på tiltak vi vil foreslå i en Barnas transportplan. Planen skal inneholde konkrete tiltak som gjør hverdagen tryggere for barn og unge som ferdes i trafikken.

LES OGSÅ: «Bedehuspartiet»

For å skape sikre soner rundt skolene, må biltrafikk holdes unna skoleområdet og i nærheten av skolene. Der det er tvingende nødvendig med biltrafikk i nærheten av skoleområdet bør fartsgrenser reduseres til 30 km/t. Ved å etablere trygge soner for elevene rundt skoler vil nærmiljøene bli tryggere for alle andre myke trafikanter. Det vil si barn på veg til fritidsaktiviteter, syklister eller eldre fotgjengere som er spesielt utsatt for alvorlige skader.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ulykker skjer ved av- og påstigning av bussen. For å forebygge slike ulykker, må holdeplasser og avkjøringssteder sikres spesielt. Det kan bety spesielle fysiske tiltak, som ledegjerder, rundkjøringer eller lignende, samtidig som det må innarbeides gode rutiner som følges opp.

Holdeplasser må ha en trafikksikker utforming og lokalisering. Holdeplassene for skoletransport må utformes slik at elevene i størst mulig grad slipper å krysse vegen eller slik at de har planfri gangveg.

Busser som kjører skoletransport bør merkes tydelig med egne skilt bak og på sidene. Dette kan legges inn som et anbudskrav fra transportkjøper. På sikt bør dette lovfestes.

Sikkerhet på veien betyr også at du og jeg har en sikker adferd. KrF vil styrke det holdningsskapende arbeidet med spesielt fokus på rett bilbeltebruk, holdning til fart og få fjernet rus i trafikken.

Lykke til med valget. Kjør sikkert!

Les også
«Bedehuspartiet»
Les også
– Den hellige ånd retter om vi går feil
Les også
Ekteskap og familie
Les også
Gabrielsens og Hoffs teologiske referanser
Les også
Nesten bare religiøse velgere