For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Jarle Kallestad

Våre nye ikoner

Er det å være lur og smart blitt de nye norske kjerneverdiene? Spørsmålet melder seg etter et par uker hvor to av landets mest suksessrike nordmenn har preget nyhetsbildet.

Publisert Sist oppdatert

Bjørn Kjos smiler ikke like bredt som han gjorde for noen år siden. Men selv etter en elleve dager lang streik med betydelige konsekvenser, nyter han stor sympati i det norske folk.

68-åringen fra Sokna har gitt oss billige flybilletter og bydd på seg selv i en mediekultur som elsker kjendiser mer enn prinsipper. Mannen og selskapet har for lengst gått opp i en større enhet. Eller som en av hans piloter skriver på Facebook: «Norwegian er Bjørn Kjos - Bjørn Kjos er Norwegian».

Vi lever i et land fattig på oppfinnsomme gründere. Det begynner å bli en stund siden Thor Bjørklund fant opp ostehøvelen. Når Norwegian-høvdingen i tillegg framstod som en smilende landsens godgutt, som i en årrekke gjorde det til en spesialitet å snakke vel om sine ansatte, var alle ingrediensene på plass for å skape en helteskikkelse som det knapt har vært maken til i norsk næringsliv.

Powered by Labrador CMS