BAD OM FRED: Før presidentvalget i vår samlet kristne seg til bønn på Majdanplassen i Kiev søndag etter søndag. FOTO: BAZ RATNER, REUTERS/NTB SCANPI

Slik samlet bibelselskapet kirkene

Sovjet splittet kirkene i Ukraina. Bibelselskapet samlet dem.

Mens ukrainsk politikk i år har gått fra krise til krise, har landets kristne demonstrert enhet.

Ingen steder kom dette så tydelig til uttrykk som på Majdanplassen midt i Kiev. Før presidentvalget i vår samlet kristne seg til bønn på plassen søndag etter søndag. På plattformen sto ortodokse, katolske og protestantiske ledere skulder ved skulder. Ute på plassen sto et folkehav og bad slik det var naturlig i de forskjellige kirkene – noen bad med foldede hender, noen med hevede armer, noen knelte og noen korset seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det var et uforglemmelig syn, sier Anatoliy Raychynets, visegeneralsekretær i Det ukrainske bibelselskapet.

På samme måte ble det bedt i byer over hele Ukraina.

Splitt og hersk

For de som kjenner ukrainsk kirkeliv, var fellesbønnen på Majdanplassen ingen selvfølge. Ei heller at hele spekteret av ukrainske kirker i nylig kunne samles til dialogkonferanse i Oslo.

– Fra Sovjettiden var det en bevisst strategi å splitte kirkene med løgner og sladder, forteller Anatoliy Raychynets.

Protestantene ble beskyldt for å være sekter, og de gresk-ortodokse ble mistenkt for å ha nazi-sympatier. Men verst var splittelsen mellom den russisk-ortodokse og den ukrainsk-ortodokse kirken. Da sistnevnte brøt med Moskva i 1991, var det direkte kamper mellom de to kirkenes tilhengere.

– Å legge fordommer og motsetninger bak seg og komme til et punkt der kirkelederne faktisk respekterer hverandre, har tatt tid og krevd hardt arbeid, sier visegeneralsekretæren.

SAMLENDE BIBELSELSKAP: For de som kjenner ukrainsk kirkeliv var det ingen selvfølge at hele spekteret av ukrainske kirker i forrige uke kunne samles til dialogkonferanse i Oslo. Da Ukraina ble selvstendig sto flere av kirkene langt fra hverandre. Fra venstre: erkebiskop Petro Malchuk i den romersk-katolske kirke, Gregorii Komendant fra det ukrainske bibelselskapet, metropolitt Mytrophan fra den russisk-ortodokse kirke i Ukraina og metropolitt Filaret fra den ukrainsk-ortodokse kirke. FOTO: Kari Fure

SAMLENDE BIBELSELSKAP: For de som kjenner ukrainsk kirkeliv var det ingen selvfølge at hele spekteret av ukrainske kirker i forrige uke kunne samles til dialogkonferanse i Oslo. Da Ukraina ble selvstendig sto flere av kirkene langt fra hverandre. Fra venstre: erkebiskop Petro Malchuk i den romersk-katolske kirke, Gregorii Komendant fra det ukrainske bibelselskapet, metropolitt Mytrophan fra den russisk-ortodokse kirke i Ukraina og metropolitt Filaret fra den ukrainsk-ortodokse kirke. FOTO: Kari Fure

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Samarbeid på høyt nivå

Erkebiskop Zoria Yevstraty i den ukrainsk-ortodokse kirke mener at Det ukrainske bibelselskapet har spilt en avgjørende rolle for å forene ukrainske kirker som før sto steilt mot hverandre.

– De har bygget relasjoner og samarbeid på et høyt nivå, slår erkebiskopen fast. Han minner om at Ukraina har et sammensatt kirkelandskap – ikke én dominerende kirke, som i Norge og Russland.

– Samarbeidet har hjulpet oss til å bygge et mer tolerant og åpent samfunn, sier han.

– Dette har stor betydning nå, i møte med noen av de vanskeligste spørsmålene i vår tid, nemlig spørsmålet om våre relasjoner mellom Ukraina og Russland og mellom kirkene i våre to land. Vi kunne ikke hatt så gode og fruktbare møter uten støtten fra bibelselskapet, sier erkebiskopen, som også har en personlig grunn til å være bibelselskapet takknemlig.

LES OGSÅ: Patriark ber Putin omvende seg

Bibelen forener

På begynnelsen av 1990-tallet sendte Bibelselskapet store mengder blå barnebibler til Sovjetunionen. Da Zoria Yevstraty var 12-13 år fikk han en slik bibel av en jente i klassen. Den blå barnebibelen førte ham til tro.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Jeg leste bibelen fra begynnelse til slutt, minnes erkebiskopen.

– Det er nettopp Bibelen som forener oss, understreker Viktor Alyeksyeyenko, president for adventistene i Ukraina. Han deler den ukrainsk-ortodokse erkebiskopens oppfatning om at bibelselskapet har virket samlende.

– Hver gang vi møtes hos Bibelselskapet diskuterer vi hvordan vi kan hjelpe hverandre til å spre bibler og bibelske verdier. Vi ser at vi har felles mål, og der er alltid en god, åndelig atmosfære.

– Men bibelselskapet har ikke forent oss på alle områder, understreker adventistlederen. – Vi diskuterer aldri lærespørsmål.

Vanskelig start

Da det første initiativet om å danne bibelselskap kom i 1991, hadde det vært minimalt med samarbeid mellom de ulike kirkene. Å bli enige om et felles fundament for å drive bibelselskap sammen, var derfor svært vanskelig.

– Til å begynne med var det bare fire kirker som klarte å bli enige: Den ukrainsk-ortodokse kirke, baptistkirken, pinsekirken og adventistkirken, forteller visegeneralsekretær Raychynets.

I dag er alle Ukrainas 17 kirkesamfunn med i Det ukrainske bibelselskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Dette har vært det eneste stedet de fire ortodokse kirkene kunne møtes på kristen grunn. Selv om de sto langt i fra hverandre, så møttes de likevel her, sier Bernt Greger Olsen, bibelmisjonsleder i Det norske bibelselskap. Ukraina har to såkalte autokefale ortodokse kirker i tillegg til den russiske og den ukrainske.

Møtepunkt i krisetider

Gjennom bibelselskapet har kirkene ikke bare vært nødt til å samarbeide om oversettelser, trykking og distribusjon. Representanter fra alle kirkesamfunn har også vært representert i styret og dermed møtt hverandre årlig.

– Bibelselskapets styre gir kirkene en mulighet til å møtes og snakke med hverandre. Små og store kirkesamfunn kommer sammen som likeverdige, sier Anatoliy Raychynets.

Bibelselskapet er også blitt et møtepunkt for kirkene i krisetider.

– Da folk ble drept på Majdanplassen, ringte kirkelederne til hverandre og ble enige om å møtes i bibelselskapets lokaler, forteller Raychynet. – Flere gav uttrykk for at det var godt å komme til oss. Det var en plass der de følte seg hjemme.

Han tror enheten gir kirkene en sterkere stemme.

– Når 17 ledere uttaler seg, har det en helt annen kraft enn når én sier noe.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Og når den enkelte kristne ser at ortodokse, katolske og protestantiske ledere står sammen og aksepterer hverandre – uten å mistenkeliggjøre hverandre, og uten å bruke de negative ordene man hørte før, da vil dette også prege holdningene i kirkene.

Nasjonal bibeldag

Både Bernt Greger Olsen og hans ukrainske kollega peker på samarbeidet om den årlige nasjonale bibeldagen som et sammensveisende prosjekt.

– På denne dagen står alle kirkene sammen om å feire bibelens betydning. Det er også en dag da det er blitt samlet inn betydelige summer til felles prosjekter som utdeling av bibler til eldre mennesker, ungdom i fengsel eller barnehjem, forteller Olsen, som også fremhever én enkeltpersons spesielle bidrag.

Han mener at Grygorii Komendant, den mangeårige styrelederen for det ukrainske bibelselskapet, har hatt en samlende effekt på hele kirkelandskapet.

– Han er en dreven kirkepolitiker med lang erfaring både fra Sovjet og Ukraina. Han er dypt respektert i alle leirer, sier Bernt Greger Olsen.

Les også
Kirkeledere vil fortsette dialogen etter toppmøte
Les også
Propaganda splitter russere og ukrainereKrig i Ukraina
Les også
Ukrainske og russiske kirker til toppmøte i Norge
Les også
«De prøvde å redde hverandre da de ble drept»Drapene i Slavjansk
Les også
Patriark ber Putin omvende segDialogkonferanse