PINSEBEVEGELSEN: Her er deler av Pinsebevegelsen samlet til lederkonferanse. Foto: Bjørn Olav Hammerstad

Vil ha samtale om homofili i frikirkeligheten

– Det handler om ytringsfrihet, sier pinsepastor Lise-Lotte Bohn Pedersen.

I slutten av mai lanserte teolog Terje Hegertun boken «Det trofaste samlivet» hvor han tar til orde for at frikirkeligheten bør godta en «mellomposisjon» i synet på homofilt samliv.

Han mener Bibelen også åpner for ekteskapet mellom to av samme kjønn.

Det fikk flere i Pinsebevegelsen til å reagere, deriblant leder for Pinsebevegelsen, Øystein Gjerme, som gikk ut og sa at Pinsebevegelsen står stødig i sitt syn på at ekteskapet er mellom én mann og én kvinne.

Men det er også stemmer innad i Pinsebevegelsen som er takknemlige for Hegertuns bok.

Vil ha samtale

Lise-Lotte Bohn Pedersen er sammen med mannen Børre Pedersen pastorpar i Pinsekirka Sentrum i Ålesund. Menigheten er en forsamling med primært 20-30-åringer, og er en del av Pinsekirka Filadelfia Ålesund på Moa.

Pedersen, som opprinnelig er fra Danmark, forteller at hun har vokst opp med det klassiske synet på ekteskapet, og at hun mener ekteskapet er mellom én mann og én kvinne.

Likevel håper hun at Hegertuns nye bok kan åpne opp for en skikkelig samtale rundt temaet i frikirkeligheten.

TROSFRIHET: Pinsepastor Lise-Lotte Bohn Pedersen vil ha samtale om homofili innad i Pinsebevegelsen. – Det må være lov å forstå Bibelen annerledes og ha en annen mening om dette temaet som kristen, sier Pedersen Foto: Privat

– Ikke ferdig diskutert

Pinsepastoren, som også er utdannet sjelesørger, setter pris på at hundre pastorer og kristne ledere diskuterte denne tematikken sammen på Gardermoen i 2018.

– Men nå må vi ta samtalen ned på enkeltmenneskenivå. Inn i menighetene og sammen med de dette faktisk angår, mener Pedersen.

– Mange pinsevenner vil si at Pinsebevegelsens syn er vedtatt, og at det da er ferdig snakket?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det handler ikke bare om hvilket standpunkt vi har vedtatt, men hvordan vi faktisk møter menneskene. Selv om noen mener at tematikken er ferdig diskutert, betyr det ikke at vi må slutte å reflektere over utfordringen som rammer så mange mennesker iblant oss. Hvordan rekker vi ut hånda? Hvordan møter jeg min homofile neste?

Hun frykter mange viktige stemmer er blitt kvalt langs veien.

– Dette er et tema som veldig ofte blir møtt med steile fronter i stedet for undrende dialog, særlig i sosiale medier. Det gjør at samtalen kræsjlander før man i det hele tatt rekker å ha samtalen, sier Pedersen.

– Det handler om trosfrihet

Pinsepastoren er takknemlig for at Hegertun har skrevet boken. Hun har ikke lest den ennå, men det ser hun frem til å gjøre.

– Personlig er jeg takknemlig for at Hegertun tør. For at han tar opp dette teamet. Jeg synes Hegertun er modig, sier Pedersen, og fortsetter:

– Han rekker ikke bare hånda inn i vepsebolet, men hele hodet. Og han vet at han vil bli stukket. Men han går inn i det allikevel, med øynene åpne.

Pedersen mener spørsmålet om homofile samliv langt på vei handler om trosfrihet.

– Det må være lov å forstå Bibelen annerledes og ha en annen mening om dette temaet som kristen.

– Det handler faktisk om trosfrihet, sier Pedersen.

Hun oppfordrer nå pastorer til å skape rom for at temaet bør kunne debatteres på en respektfull måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Mange tør ikke å stille spørsmål en gang, fordi de er redde for hvordan de vil bli møtt. Dette er et tøft og betent tema, men vi kommer ingen vei med å la være å snakke om det med hverandre, sier Lise-Lotte Bohn Pedersen.

Endret synet på homofili

Sveinung Berntsen er skribent for tros -og undringsbloggen Re:tro og medlem i Pinsekirka Nesodden i Viken. I en e-post til Dagen skriver Berntsen at han ikke har rukket å lese Hegertuns bok, men at han er glad og takknemlig for at den er blitt skrevet.

– Jeg håper at dette kan være første steg mot at homofile kan delta i menighetsliv på lik linje med alle andre, uten å bli diskriminert på grunn av hvem de er, sier Berntsen.

Skribenten, som hadde et klassisk, konservativt syn på homofili da han var yngre, mener nå at frikirkeligheten må ta debatten.

– Tidligere har vi hatt debatter om kvinnelige ledere, om man kan gifte seg på nytt etter å ha blitt skilt, om alkohol, om kvinner skal ha hatt på når de ber eller ikke. Lista er lang, sier Berntsen, som mener mange pinsevenner har glemt det viktigste.

– Kjærlighet. Vi må lære av Jesus, hvordan han brøt regler om de sto i veien for kjærligheten. Når han helbredet en mann på sabbaten, greide ikke de skriftlærde å glede seg med mannen; de så bare regelbrudd, poengterer skribenten.

ENDRET SYN: – Jesus var sjokkerende inkluderende, mens vi er mer kjent for å sjokkere med hvem vi ekskluderer, sier Sveinung Berntsen, som har endret synet på homofilt samliv. Nå håper han Pinsebevegelsen tar samtalen. Foto: Privat

– Allerede to syn i Pinsebevegelsen

Nå frykter han at også mange kristne er blitt lik fariseerne.

– Jesus var sjokkerende inkluderende, mens vi er mer kjent for å sjokkere med hvem vi ekskluderer, sier Berntsen, som mener man med fokus på Jesus ikke ville trengt å ha en debatt om homofili.

– Tror du noen gang frikirkeligheten eller Pinsebevegelsen kommer til å godta to syn?

– Om Pinsebevegelsen kommer til å godta to syn på homofili, er på en måte irrelevant. Vi som kjenner en del pinsevenner vet at det allerede er to syn på homofili i bevegelsen, sier Berntsen, som håper flere tør å stå fram med sitt syn.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Men jeg tror det må en ny generasjon til før man ser en virkelig endring på hvordan pinsevenner inkluderer homofile, sier Sveinung Berntsen.

Dagen presiserer: Da artikkelen ble publisert onsdag ettermiddag 2. juni skrev Dagen at pinsepastor Lise-Lotte Bohn Pedersen vil ha homofilidebatt på grasrotnivå i i frikirkeligheten. Det korrekte er at hun ønsker en samtale om homofili, ikke en debatt. Dette ble rettet torsdag morgen 3. juni.