TEOLOGI: Ofte har den teologisk begrunnede motsanden lagt seg når man først har fått tid til å bli vant til det nye. Uten at grunnlaget for de teologiske vurderingene egentlig har endret seg. Underveis har man da antakelig mistet mennesker som ellers kunne ha vært med, skriver Tarjei Gilje.
Bjørn Olav Hammerstad
Når nye toner bryter seg frem
Hvorfor har det blitt slik at lovsangssjangeren i så stor grad har blitt dominernede, og hvorfor har den blitt definert slik at så mye utmerket kristen sang og musikk ser ut til å falle utenfor? Det spørsmålet fortjener nærmere ettertanke.
På vei til det som da het Skjærgårdsgospel kom jeg en sommerdag mot slutten av 1990-tallet over et blad hjemme hos en kamerat. Stor var både gleden og overraskelsen da jeg forstod at Treff var et eget blad som handlet om kristen musikk og kristne artister.
Her kunne jeg lese mer om bandene jeg hørte på, som Petra og dc Talk, og mange flere. Fantastisk! Jeg ble straks abonnent, og hadde etter hvert en del årganger stående i hyllen hjemme. Omtrent på samme tid ble jeg også med i det som het Master Music Club. Dermed fikk jeg tilsendt månedlige nyhetsbrev fra den ledende importøren og leverandøren av kristen musikk til det norske markedet.
Man kunne velge mellom ulike kategorier, rolig, medium, hard, gospel - og etter hvert den kategorien som ble hetende «lovsang». Hver måned kom det nye utgivelser i de ulike kategoriene. Ikke alle artistene hadde en like tydelig bekjennelsesprofil, men svært mange av dem var opptatt av å formidle det kristne evangeliet gjennom sang og musikk.