Menneskets iboende verdighet

«Kan respekten for livet begrunnes også ut fra et filosofisk ståsted, begynner det for alvor å brenne under føttene på abortforkjemperne.»

På slut­ten av 1400-tal­let levde en ung, ita­li­ensk re­nes­sanse­fi­lo­sof som het Pico Della Mi­ran­do­la.

Da han var 23 år gam­mel, skrev han som for­ord til 900 fi­lo­so­fis­ke teser «Talen om Men­nes­kets Ver­dig­het».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Talen vakte opp­sikt. I den be­grun­ner Pico men­nes­kets ver­dig­het, ikke ut fra kir­kens lære og Den hel­li­ge Skrift, men ut fra men­nes­kets iboen­de ver­dig­het - altså fra et hu­ma­nis­tisk stå­sted.

Iføl­ge Pico er men­nes­ket ene­stå­en­de frem­for en­hver annen skap­ning. Der­for til­leg­ger Pico men­nes­ket en ver­dig­het som skal re­spek­te­res, uav­hen­gig av den ver­dig­het men­nes­ket har i følge Bi­be­lens men­neske­syn. Dette var opp­sikts­vek­ken­de tan­ker.

Som krist­ne fast­hol­der og frem­hol­der vi men­nes­kets gud­git­te ver­dig­het for bar­net i mors liv. Men det kan være vans­ke­lig på grunn­lag av Skrif­ten å føre sam­ta­ler om emnet med dem som ikke be­kjen­ner troen på Gud som li­vets Herre.

Pico for­nek­ter ikke Gud som Ska­pe­ren, men øns­ker å komme på tale­fot med alle ten­ken­de men­nes­ker, også ikke-tro­en­de.

Det mak­tet den unge fi­lo­so­fen, som døde bare 31 år gam­mel. Der­for blir han truk­ket frem av fi­lo­so­fer i vår tid som en stor ten­ker.

Nylig skjed­de dette i pro­gram­met Verdi­bør­sen på NRK. Det ble frem­he­vet hvor vik­tig det er å hevde re­spek­ten for men­nes­kets iboen­de ver­dig­het uav­hen­gig av tro og re­li­gion.

Ut­gangs­punk­tet for pro­gram­met var nett­opp Pico Della Mi­ran­do­la.

Dette er in­ter­es­sant for alle som kjem­per for livet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kan re­spek­ten for livet be­grun­nes også ut fra et fi­lo­so­fisk stå­sted, be­gyn­ner det for alvor å bren­ne under føt­te­ne på abort­for­kjem­per­ne.

Der­som vi er enige om at men­nes­ket har en iboen­de ver­dig­het som må re­spek­te­res, mel­der na­tur­lig­vis også spørs­må­let seg:

Hvor langt rek­ker men­nes­kets iboen­de ver­dig­het? Gjel­der det også i mors liv, før men­nes­ket har sett da­gens lys? Gjel­der det også ved li­vets slutt?

Jeg har ikke stu­dert den ita­li­ens­ke fi­lo­so­fen nær­me­re, om han trek­ker gren­ser for den iboen­de ver­dig­het av men­nes­ket. Kan­skje gjør han det? Vi for­ven­ter at da­gens fi­lo­so­fer tar spørs­må­let opp til vi­de­re over­vei­el­se. Hvor går gren­sen for men­nes­ket iboen­de ver­dig­het? I NRK-pro­gram­met ble gren­ser ikke be­rørt. Men Verdi­bør­sen er blitt fore­lagt spørs­må­let.

I dag set­tes gren­sen gans­ke vil­kår­lig. 12-ukers­gren­sen er ho­ved­re­ge­len i Norge. Før den tid er bar­net i mors liv fritt vilt.

Ingen ver­dig­het i det hele tatt! «Vi er alle kas­sab­le», som Georg Ape­nes sa i Stor­tin­get under abort­de­bat­ten på 70-tal­let.

Og fin­ner man så­kal­te «lyter» ved bar­net, som for ek­sem­pel åpen gane, rygg­margs­brokk eller Downs syn­drom, er lite til hin­der for å ta livet av bar­net se­ne­re i svan­ger­ska­pet.

I en­kel­te sta­ter i USA ut­fø­res senabort på fullt leve­dyk­tig barn, med eller uten på­vi­se­li­ge «lyter».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Selv var jeg vitne til at en høy­gra­vid kvin­ne ble ge­lei­det grå­ten­de inn i en abort­kli­nikk i Kan­sas på 90-tal­let. Noe jeg aldri kan glem­me.

En ja-til-li­vet-kvin­ne i nær­he­ten ropte fri­mo­dig: remem­ber you are a mot­her! Kl 7.30 sving­te abort­le­gen dr. Til­ler inn gjen­nom por­ten i sin skudd­sik­re bil for å be­gyn­ne da­gens ugjer­ning: å drepe og par­te­re barn i mors liv.

Spørs­må­let blir nær­gå­en­de: Hvor er re­spek­ten for men­nes­kets iboen­de ver­dig­het? Hvor­dan kan en lege, ut­dan­net til å berge liv, dag etter dag drepe små men­neske­barn i mors mage?

Noen år se­ne­re ble den samme dr. Til­ler - også kalt dr. Kil­ler - skutt og drept. Hvor skjed­de det? Jo, i vå­pen­hu­set til den lu­thers­ke kir­ken der dr. Til­ler var med­lem og re­gel­mes­sig gikk til guds­tje­nes­te!

Som ja-til-li­vet-folk tar vi av­stand fra all bruk av vold i abort­kam­pen, nett­opp på grunn av re­spek­ten for men­nes­kets ver­dig­het.

I sta­ten Nord-Da­ko­ta i USA blir abort ikke inn­vil­get der­som hjer­tet til bar­net har be­gynt å slå, det vil si etter sjet­te uke.

Vi spør på nytt: Hvor går gren­sen? Vi skal merke oss at etter norsk lov har bar­net i mors liv arve­rett. Det sier ikke så rent lite om men­nes­kets iboen­de ver­dig­het.

Fra et kris­tent stå­sted må unn­fan­gel­sen være gren­sen nedad, og den na­tur­li­ge død ved li­vets slutt. Vi for­ven­ter og tror at da­gens fi­lo­so­fer og alle retten­ken­de men­nes­ker vil komme til samme kon­klu­sjon. Det gjel­der liv og død for tu­se­ner av små men­neske­barn.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi slår oss ikke til ro med at de fles­te svan­ger­skaps­av­brudd nå for­går ved hjelp av medi­ka­men­ter. Le­ge­ne kal­ler det hu­mant i for­hold til ki­rur­gisk inn­grep. Men dette er kje­misk krig­fø­ring! Den mest gro­tes­ke form for krig­fø­ring.

Vi hus­ker hva som skjed­de under Sad­dams styre i Irak. Det går ryk­ter om det samme i Syria i dag. Dette blir våre små, for­svars­løse søs­ken ut­satt for av leger og syke­plei­ere, be­talt med våre skatte­pen­ger.

Hvil­ken skam for helse­per­so­nell som fører an i kri­gen mot barna i mors liv! Hon­nør til dem som de­ser­te­rer og for­la­ter slag­mar­ken! Hvil­ken skam for po­li­ti­ke­re som har gitt oss ulo­ven og sta­dig for­sva­rer den! Hvil­ken skam for Den nors­ke kirke som ikke løf­ter en fin­ger for å komme de små til unn­set­ning! Sna­re­re tvert imot! Hvor er det blitt av kjær­lig­he­ten til Gud og til vår neste?

Hvil­ken skam for det nors­ke folk som slår seg til ro med det store folke­mor­det!

Blo­di­ge res­ter av tu­se­ner små men­neske­barn skyl­les ned i toa­let­te­ne rundt om i by og bygd. På syke­hu­se­ne går istyk­ker­rev­ne armer og bein i av­falls­bøt­te­ne for å bren­nes.

Og vi? Vi lever livet i «her­lig­het og glede» og soler oss i vår ufat­te­li­ge olje­rik­dom. Og luk­ker øyne­ne for uret­ten! Hvor skal dette ende?

En flod­bøl­ge av di­men­sjo­ner byg­ger seg opp og vil slå inn over lan­det om denne van­vit­ti­ge kri­gen mot bar­net i mors liv ikke tar slutt.

Hvem vil lytte til Guds klare ord? Hvem vil lytte til Picos kloke tale? Hvor er re­spek­ten for men­nes­kets iboen­de ver­dig­het i det nors­ke vel­ferds­sam­fun­net i dag?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Livsrett Per Kørner Prest i Den norske kirke i eksil

Les også
Måtte velge mellom abort eller å få sparken
Les også
Ros og beundring til Per Kørner