For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ 1 krone for 1 måned Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Flyselskapene må ut med erstatning til passasjerer som blir forsinket på grunn av teknisk svikt. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.

Lettere å få erstatning ved flyforsinkelser

Er flyet innstilt eller forsinket på grunn av teknisk svikt har passasjerene krav på en standarderstatning, slår en ny EU-dom fast.

Publisert Sist oppdatert

Flypassasjerer kan kreve standarderstatningen uansett om de har hatt økonomisk tap eller ikke.

– Vi er glad for at det har kommet en avgjørelse om at flypassasjerer har rett på kompensasjon ved teknisk svikt. Passasjerene har ofte fått en følelse at man aldri hadde rett på standard kompensasjon ved innstillinger og forsinkelser. Denne dommen bekrefter det vi tidligere har ment i saken, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, i en pressemelding.

Ved forsinkelser på minst to timer er kompensasjonen fra 250 til 600 euro, avhengig av hvor lang reisen er. Passasjerer har rett på standardkompensasjon ved innstillinger, og forsinkelser, om de flyr i og fra EU/EØS og til EU/EØS med et selskap som hører hjemme i EU/EØS.

Powered by Labrador CMS