For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

DNB bekrefter at det er «teoretisk mulig» å sette sammen en profil der personnummer, kontonummer og mobilnummer ikke stemmer over ens. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

ID-tyver inntar betalingsapper

Også identitetstyver tar i bruk nye betalingsapper. DNB-kunder har opplevd at det er opprettet en Vipps-konto i deres navn, uten at de har lastet ned appen.

Publisert Sist oppdatert

– Svindel og misbruk er i utgangspunktet mulig for alle tilgjengelige betalingstjenester. Det er alltid noen som vil prøve seg, sier seksjonssjef i Finanstilsynet, Olav Johannessen til Aftenposten.

En DNB-kunde hadde tilsynelatende satt over til sammen 7.000 kroner til en annen kunde av banken via appen – uten at noen av dem hadde lastet ned tjenesten som gjør det mulig å overføre penger til andres konto. Ved forsøk på å laste den ned viser det seg at personnummeret eller kontonummeret allerede er i bruk.

Hvem som eier kontoen som er brukt i transaksjonen vet ingen av dem. Saken undersøkes nå av DNB, og saken vil bli politianmeldt.

Powered by Labrador CMS