RLE-BØLGE I ROGALAND: Behovet for RLE-lærere er lavt i Rogaland, men fortsatt er faget populært blant studentene ved Universitetet i Stavanger. Foto: Morten Berentsen, UiS

Her har de doblet antall RLE-studenter

Mens RLE blir nedprioritert av lærerstudenter på landsbasis, dobles til høsten årskullet som velger RLE-faget ved Universitetet i Stavanger.

Neste år skal 40 studenter på grunnskolelærerutdanningen i Stavanger fordype seg i RLE. De tre siste årene har mellom 15 og 20 studenter valgt RLE, etter at det ble et valgfag med utdanningsreformen i 2010.

Onsdag skrev Dagen at KrF kjemper for at RLE igjen skal bli obligatorisk i grunnskolelærerutdanningen, noe NLA og Høgskulen i Volda støtter. Målet er å sikre at alle lærere har god kompetanse i møte med en flerkulturell og flerreligiøs hverdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Planlagt tap

Universitetet i Stavanger (UiS) opplever derimot et større behov for å gjøre fag som norsk og kunst og håndverk obligatoriske igjen.

– En kan si at RLE har «tapt» i forhold til før, men dette har vært en villet utvikling fra departementet og Stortingets side med utgangspunkt i behov i skolen, sier Elin Marie Thuen, instituttleder for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk.

Ifølge Thuen er markedet for RLE-ledere nærmest mettet nå fordi det ennå er mange lærere der ute som har RLE fra før reformen i 2010.

– Det er fortsatt mange som velger RLE - hos oss et av de mest populære valgfagene. Så i Rogaland, som mange studenter kommer fra, ser det ikke ut til at skolene kommer til å mangle lærere med RLE, sier Thuen.

Mangel i Bergen

Ifølge høgskolelektor Berit Nøst Dale ved NLA i Bergen er det derimot mangel på lærere med RLE-kompetanse i andre deler av landet.

– Her er det lærere i RLE som ikke har utdanning i det og som skal veilede våre RLE-studenter. Jeg tror ikke Bergensområdet er det verste heller, sier Dale.

Bente Afset er instituttleder for religion, livssyn og kirkefag ved Høgskolen i Volda.

– Det er nok ulike erfaringer i byområdene med store studentgrupper og distrikts-Norge der vi i stor grad utdanner lærere for våre egne regioner, sier Afset.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ny lærerutdanning

I går ble det klart at regjeringen skal gjøre lærerutdanningen til en femårig mastergrad fra 2017.

– Om det vil få noen betydning for valgfagordningen vet vi ikke, men da er det i alle fall ikke tilstrekkelig å bare se på RLE. Personlig synes jeg at det å ha stor grad av valgmuligheter er en styrke for utdanningen, sier Thuen i Stavanger.

Bente Afset i Volda håper at den nye femårige lærerutdanningen vil gi mer rom for både RLE og estetiske fag.

Dette er saken

I 2010 ble faget Religion, livssyn og etikk gjort til valgfag i grunnskolelærerutdanngen. Fagmiljøene fryktet at lærerstudenter ville velge bort RLE.

I 2012/13 var studiepoengproduksjonen for RLE redusert med 70 prosent på landsbasis, ifølge tall fra Høgskolen i Oslo og Akerhus.

Nå har regjeringen bestemt å gjøre lærerutdanningen femårig med masteroppgave. KrF håper at RLE blir obligatorisk igjen, men har ikke avtale med regjeringen om det.

Les også
Isaksen: – Ingen avtale om obligatorisk RLEIngen RLE-løfter i ny lærerutdanning