BARE ÉN VOKSER: Torsdag kom opplagstallene for andre halvdel av 2022.

Dagen har tredje størst vekst i Medie-Norge: – Et eventyr å være med på

Bare VG+ og Avisa Oslo har vokst mer enn Dagen. Både Vårt Land og Norge Idag mister abonnenter.

– Dette opplaget er det beste i Dagens historie. Det er et eventyr å være med på, og det er en suksess som tilhører alle i Dagen, sier sjefredaktør i Dagen, Vebjørn Selbekk.

Avisen har økt opplaget med over 2.200 abonnenter fra samme tidspunkt i fjor, og er nå oppe i totalt 15.611 abonnenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det viser de offisielle tallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL), som ble lagt fram torsdag.

Mener det er en fordel å være kontroversiell

Størst er veksten i digitale abonnenter, som har økt med 71 prosent.

Selbekk mener det er en av flere grunner til at Dagen gjort et opplagshopp i andre halvdel av 2022.

– Dette viser at stoffområdene religion og tro er mer vitale enn noensinne. De som trodde det var uinteressant for leserne, må tro om igjen. Det er spennende miljøer, mye drama og ting som står på spill, sier sjefredaktøren og legger til:

– Tallene viser også at å ha kontroversielle standpunkter ikke er et hinder, men tvert imot en fordel i konkurransen. Det gjør avisen mer interessant og skiller oss ut fra de andre som mener det samme.

OPPLAGSVINNER: Sjefredaktøren i Dagen, Vebjørn Selbekk.

– Kristen-Norge trenger undersøkende journalistikk

I tillegg nevner Selbekk den digitale omleggingen, som har ført til at mer penger har blitt brukt på å produsere journalistisk innhold.

– Samtidig har det kommet kritikk mot Dagens journalistikk det siste halvåret. Er disse tallene et signal om at leserne støtter den redaksjonelle linjen?

– Ja, dette viser at leserne backer opp om den. Vi har veldig god samvittighet for alt vi har gjort, og tallene viser at det også i Kristen-Norge er behov for undersøkende og ærlig journalistikk. De turbulente sakene i 2022 viser at det er behov for journalistisk belysning også i Kristen-Norge, mener Selbekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nedgang for Vårt Land

Konkurrenten Vårt Land endte opp med å miste drøyt 600 abonnenter i fjor. Avisen har i dag et opplag på 21.823.

– Vi hadde en liten dupp i fjor på grunn av svikt i salgsleddet, men nå har vi hatt åtte måneder med kontinuerlig vekst, sier sjefredaktør i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore, til Dagen.

SLAGSDUPP: Bjørn Kristoffer Bore er sjefredaktør i Vårt Land.

– Duppen var spesielt på papir, men så har vi hatt en sterk digital vekst i fjor. Jeg tenker at vi står ganske stabilt, legger han til.

Bore sier at han lar seg inspirere av Dagens vekst.

– Dagens vekst viser at totalmarkedet for kristne aviser er økende. Da gjelder det for oss å ta en større andel av den veksten. Det viser behovet for aviser med et tydelig verdiperspektiv.

– Ikke et problem at Dagen vokser

De ferske tallene viser også at Dagen for første gang har flere digitale abonnenter enn Vårt Land.

– Hvordan vil dere satse fremover for fortsatt være største i kristenpressen?

– Vi øker nå, og vi ser stor etterspørsel etter Vårt Land. At Dagen vokser er ikke et problem for oss, så lenge vi også vokser selv. Hadde vi hatt et kraftig fall hadde det vært noe annet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Selbekk tror en viktig grunn til veksten er at Dagen tør å mene noe, i motsetning til andre aviser som går i flokk. Kjenner du deg igjen i det?

– Dagen har tradisjon for å være svært tydelige på lederplass, men avisen har begynt å åpne for mer liberale meninger på kommentar og debattplass. Det er med på å gi avisen en bredere appell.

– Så du opplever ikke at Vårt Land ligner på andre aviser?

– Vårt Land skiller seg svært ofte fra andre riksaviser på lederplass, men sammenlignet med Dagen så vektlegger vi mer analyse enn å alltid mene så sterkt selv.

Norge Idag: – Dagens vekst er bra for oss

Dagen har tidligere omtalt abonnentflukten fra Norge Idag etter redaktørkonflikten mellom Finn Jarle Sæle og Bjarte Ystebø i sommer.

De nye opplagstallene viser at ukeavisen har mistet snaut 800 abonnenter sammenlignet med samme tid i fjor.

Daglig leder i Norge Idag, Runar Sæle, uttalte i etterkant av konflikten at nedgangen lå et sted mellom 100 og 1000 abonnenter.

Han er derfor ikke overrasket over tallene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi har tapt abonnenter og vil gjerne ha de tilbake. Samtidig er det morsomt at Dagen går så mye fram. Vi er aksjonærer i Dagen, så det er bra for oss også, kommenterer Sæle.

SPÅDDE RIKTIG: Runar Sæle er daglig leder i Norge Idag.

Sæle tror inflasjon og strømprisen er en like stor grunn til abonnentfallet, som konflikten i sommer.

Avisen står oppført med et opplag på 10.902 abonnenter. Sæle mener Dagens vekst viser at Norge Idag også kan vokse.

– Vi er en konkurrent, så det hadde vært gøyere om det var vi som hadde nesten 16.000 abonnenter, men dette viser at det er muligheter, sier Sæle.