For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

AVHENGIG: 'World of Warcraft» er et spill som forgår på internett. I 2007 kontaktet 250 personer Lotteristilsynets hjelpetelefon og fortalte om spilleavhengighet knyttet til spill som ikke er pengespill. Dette var en femdobling fra året før, og det er særlig unge menn som tar kontakt. Bildet er fra spillets hjemmeside.

Blir syke av onlinespill

En mann ble lagt inn på psykiatrisk institusjon grunnet avhengighet av «World of Warcraft». Eksperter mener pengespill har tatt all fokus i debatten om spillavhengighet.

Publisert Sist oppdatert

I 2007 kontaktet 250 personer Lotteristilsynets hjelpetelefon og fortalte om spilleavhengighet knyttet til spill som ikke er pengespill. Dette var en femdobling fra året før, og det er særlig unge menn som tar kontakt.

Psykologspesialist ved Ålesund sjukehus, Gerhars Relling, sier til Dagsavisen at enkelte blir alvorlig syke.

- Jeg jobbet ved en lukket psykiatrisk institusjon der en som var avhengig av rollespillet «World of Warcraft» ble tvangsinnlagt. Her så vi symptomer som minnet om tidlig stadium av en tyngre psykiatrisk lidelse, sier han.



Uendelig spill

«World of Warcraft» (WoW) og det norske «Age of Conan» er spill som forgår på internett, såkalte online-spill. Spillansvarlig i Barnevakten, Odd Arild Olsen, sier disse spillene kan være spesielt avhenighetsskapende.

- Spillenes univers er uendelig og tar aldri slutt. Med vanlig dataspill kommer spilleren til en avslutning, sier han.

Også Barnevakten får telefoner fra bekymrede foreldre.

- Vi har endel telefoner i forbindelse med WoW. Vi vet om ungdom som slutter med andre fritidsaktiviteter, slutter å gjøre skolearbeid og bare spiller data. Vi vet også om voksne som har mistet jobben på grunn av WoW, sier Olsen.



Aktive foreldre

Andelen spillere som blir avhengig er fortsatt lav og stort sett er det mye spilleglede i dataspill. Olsen mener det er enkelte faktorer som må være på plass for å være i faresonen.

- Hvis ikke foreldre setter grenser eller hvis foreldrene er fraværende får ofte ungdom anerkjennelse gjennom spillet i stedet. Gjennom spillet blir man sett og man er viktig. Det blir derfor må de være på nett klokken fire om natta, for da skal det skje noe i spillet. Det viktigste foreldre kan gjøre er å være deltagende i ungdomenes liv. De må være opptatt av hva barna gjør på nettet og sette grenser, sier Olsen.



Bagatelisert

Fungerende leder Trond Aspeland i Hjelpelinjen sier til Dagsavisen at avhengighet til spill uten penger ikke klassifiseres som avhengighet, og at disse problemene dermed ikke tas like seriøst.

- Dette blir bagatellisert, men det er åpenbart dypt alvorlig for dem som tar kontakt med oss. Flere foreldre ringer inn om barn som sliter med depresjonsproblemer og det avdekkes symptomer som kan minne om psykiske lidelser, sier han.

Til nå i år har Hjelpelinjen mottatt 60 henvendelser om simulasjonsspill, slik som WoW. Dette i følge halvårsstatistikken for 2008. 94 prosent av henvendelsene dreier seg om yngre menn eller gutter, og 67 prosent gjelder spillere som er yngre enn 18 år, skriver Dagsavisen.


Powered by Labrador CMS