GUDSTJENESTE: Filadelfia Kristiansand i hovedsalen til KRS Live.
Bjørn Olav Hammerstad
Betalte månedsleie på 350.000 kroner i «eget» bygg. Nå har Filadelfia sikret ny avtale
Filadelfia Kristiansand var nær konkurs og ble leietaker i signalbygget de reiste. En ny tiårskontrakt reduserer menighetens leiekostnad med 1,3 millioner kroner i året.
Det gedigne kongressenteret og kirkebygget Q42 ble offisielt åpnet av Filadelfia Kristiansand januar 2017.
Ganske snart ble det klart at visjonene hadde vært tydeligere enn økonomistyringen. Pinsebevegelsens nest største menighet i Norge havnet i økonomisk uføre, og i 2023 ble bygget solgt for 100 millioner kroner.
Pinsemenigheten ble leietaker i bygget de selv hadde stått bak byggingen av.