Margrethe Østerhus, leder for Alarmtelefonen, nødtelefonen for barn og unge i Norge, sier til Dagsavisen at antall henvendelser fra unge, særlig i aldersgruppen 12 til 16 år, nærmest eksploderte da de utvidet med en døgnåpen chattetjeneste 7. april. Illustrasjonsfoto: Ulf Nygaard / NTB scanpix
Alarmtelefonen har fått nesten 3.000 henvendelser
Alarmtelefonen for barn og unge har fått 2.886 henvendelser i perioden 12. mars til 26. april. På bare tre uker gjennomførte de 1.242 chattesamtaler.
Margrethe Østerhus, leder for Alarmtelefonen, nødtelefonen for barn og unge i Norge, sier til Dagsavisen at antall henvendelser fra unge, særlig i aldersgruppen 12 til 16 år, nærmest eksploderte da de utvidet med en døgnåpen chattetjeneste 7. april.
– Den yngste som ba om hjelp var bare åtte år. Vi vet at mange unge foretrekker denne måten å kommunisere på fremfor å snakke i telefonen. I tillegg var det viktig at tjenesten skulle gjøres døgnåpen for å sikre barn og unge hjelp på en tid av døgnet da vi vet at ting ofte skjer, sier Østerhus.
Den første natta kom det 50 henvendelser på chatten.