Vil vi ha vekkelse?

Vekkelse er Guds nåde mot oss, fordi han elsker oss. La oss være ydmyke nok til å be om, søke og ta imot en evangeliet-fornyelse og vekkelse i våre liv og menigheter.

Før likte jeg ikke ordet vekkelse. På den ene siden forbandt jeg det med ekstreme karismatiske ytringer.

På den andre side levde jeg for kirkevekst, men det var noe jeg selv ville «ha kontroll» over gjennom å følge de rette metodene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Så oppdaget jeg at jeg selv trengte vekkelse. Jeg sa jeg tjente Gud, men forstod at jeg heller brukte han til å tjene meg. Jeg ville ha suksess mer enn sannheten, og flere folk i kirka var viktigere enn mer av Gud.

Det som vekket meg mest var at jeg egentlig ikke lengtet etter fellesskap med Jesus, men hadde erstattet det med å gjøre ting for Ham.

Richard F. Lovelace studerte vekkelseshistorie, og konkluderte med at behovet oppstår når kristne i sitt hverdagsliv bygger sin rettferdighet fra Gud på sine siste gode gjerninger eller sin egen oppfatning av å sjelden være bevisst ulydig mot Gud. Dette skapte selvrettferdige kristne som sluttet å leve i avhengighet av Jesus i hverdagen.

I Bibelen ser vi at selv unge menigheter i Korint, Galatia og Efesus trengte vekkelse. Kanskje skulle vi være ydmyke nok til å tenke at det også gjelder oss?

Menigheten i Laodikea blir kalt «lunken» av Jesus fordi den var en suksess i egne øyne:

Jeg vet om dine gjerninger, at du verken er kald eller varm... Fordi du sier: Jeg er rik, jeg har overflod og har ingen nød – og du vet ikke at du er ussel og ynkelig og fattig og blind og naken... Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg. Derfor, ta det alvorlig og omvend deg! Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde nattverd med ham, og han med meg. (Åpenbaringen 3:15-20)

Når Jesus står på utsiden i en menighet som trodde alt var bra, er det et veldig tydelig tegn på at vekkelse er nødvendig.

I sin bok «Center Church» skriver Tim Keller:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vekkelse oppstår når en gruppe mennesker som tror de har forstått evangeliet oppdager at de likevel ikke har forstått det. Det oppstår en enorm frigjøring av energi. Kirken slutter å basere sin rettferdiggjørelse på «hvor bra de synes de ser ut».

Kirkefremmede ser dette og blir tiltrukket av det forvandlede livet i det kristne fellesskapet. Fjerner vi elementer som synd, omvendelse og korset fra evangeliet, for å «kommunisere bedre» med verden, så setter vi oss selv i sentrum og plasserer Gud i utkanten. Vi bygger kirken på menneskelige styrker, talenter og ressurser og har som mål å «hjelpe folk til å nå sine drømmer og sitt potensiale». Kirken blir et middel for å skaffe oss selv suksess, i stedet for å ære Gud gjennom å forkynne hele evangeliet.

Vil du ha vekkelse? Her er noen tegn på at du trenger det:

– Når du ikke liker å høre at du trenger det.

– Når du sier du elsker Jesus, men ikke lengter etter å være sammen med Han.

– Når du synes du lever et bedre moralsk liv enn andre og derfor ikke trenger vekkelse.

– Når du er redd for at Gud skal «forstyrre dine planer».

Vekkelse er Guds nåde mot oss, fordi han elsker oss. La oss være ydmyke nok til å be om, søke og ta imot en evangeliet-fornyelse og vekkelse i våre liv og menigheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
– Tid for å åpne Bibelen på toget
Les også
Disipler som varer
Les også
Salt
Les også
Vi trenger en ny generasjon forkynnere
Les også
Medlemsboom i etiopisk kirkeMekane Yesus kirken