Verdens viktigste spørsmål

Når kristen tro gir seg ut for å være svaret på menneskets dypeste spørsmål, bør vi hilse åpen intellektuell debatt velkommen.

Sva­ret på ett be­stemt spørs­mål har kon­se­kven­ser for alle for­hold i livet, for ab­so­lutt alle men­nes­ker. Det fin­nes bare to svar­al­ter­na­ti­ver, ja eller nei: Ek­sis­te­rer Gud?

En fersk bok med dette spørs­må­let som tit­tel er ført i pen­nen av teo­log Atle Ot­te­sen Søvik og si­vil­in­ge­ni­ør Bjørn Are Da­vid­sen. I Dagen i går ut­tryk­te de to håp om å bidra til en mer in­for­mert sam­ta­le om te­ma­et, med færre skjells­ord.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Knapt noen sak kan ut­lø­se så glø­den­de en­ga­sje­ment som spørs­må­let om Guds ek­sis­tens. På begge sider blir tem­pe­ra­tu­ren fort høy og på­stan­de­ne lett bas­tan­te. Dette av­spei­ler hvor av­gjø­ren­de spørs­må­let er.

Fin­nes ikke Gud, fram­står guds­tro som noe ir­ra­sjo­nelt og guds­frykt som en li­del­se man sna­rest mulig bør bli kvitt. Men hvis Gud ek­sis­te­rer, er in­gen­ting mer ve­sent­lig enn å finne ut hvem han er og hva han vil. Å inn­ret­te seg etter dette blir selve me­nin­gen med livet.

Faren med brenn­hete de­bat­ter er at de gir mer varme enn lys. Vi er redd Bjørn Are Da­vid­sen har rett når han ser behov for å dempe frykt og for­dom­mer som fin­nes i en del krist­ne mil­jø­er mot å bruke for­nuf­ten. I møte med in­tel­lek­tu­el­le inn­ven­din­ger mot troen kan man av red­sel eller lat­skap komme til å gjøre troen til en ren hjerte­sak.

Den en­kel­tes fø­lel­ser og opp­le­vel­ser står i sen­trum. Re­sul­ta­tet blir gjer­ne at man bryr seg mind­re om hva som er sant, og mer om hva som føles bra. Men det er det ingen grunn til å bygge livet sitt på en guds­fore­stil­ling som man selv har kon­stru­ert. Om den synes aldri så fin, gir den ingen be­ret­ti­get trygg­het i møte med li­vets mange pro­ble­mer, og enda mind­re i møte med døden.

En grunn­på­stand i kris­ten tro er at den er ob­jek­tivt sann. Der­for var det sur­rea­lis­tisk å lese ut­ta­lel­se­ne til sti­pen­diat Hilde Brek­ke Møl­ler ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet i Vårt Land sist uke om at kris­ten tro ikke nød­ven­dig­vis står og fal­ler med om Jesus er en his­to­risk per­son. Tvert imot vil vi si med apos­te­len Pau­lus at kris­ten tro er me­nings­løs hvis Jesus ikke sto opp fra de døde.

Når kris­ten tro gir seg ut for å være sva­ret på men­nes­kets dy­pes­te spørs­mål, bør vi hilse åpen in­tel­lek­tu­ell de­batt vel­kom­men, også om Guds ek­sis­tens. Vi skal søke sann­he­ten, ikke fryk­te den. Det fin­nes en lang og sterk kris­ten tra­di­sjon for å ar­bei­de tanke­mes­sig med troen og for­sva­re den mot an­grep.

Sam­ti­dig må vi er­kjen­ne at tan­ken har sin be­grens­ning. Bi­be­len er ty­de­lig på at det falne men­nes­ke ikke er i stand til å finne Gud på egen hånd. Det er Gud som må åpen­ba­re seg for oss. Frel­ses­his­to­ri­en er den røde trå­den gjen­nom hele Bi­be­len og for­tel­ler om hvor­dan Gud søker men­nes­ket og sågar blir en av oss for å gi evig liv til dem som tror på ham.

Den store ut­ford­rin­gen er å ta kon­se­kven­se­ne av denne troen. Én ting er å mene at sva­ret på spørs­må­let om Guds ek­sis­tens er ja. En annen ting er å leve som om det er slik. Sam­ti­dig som vi rus­ter oss med gode ar­gu­men­ter, bør vi også væpne oss med be­visst­he­ten om at in­gen­ting vit­ner ster­ke­re om Gud enn men­nes­ker som inn­ret­ter livet sitt som om han fak­tisk fin­nes.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Prak­tisk re­la­ti­vis­me eller til og med prak­tisk ate­is­me er en stor fris­tel­se også for tro­en­de men­nes­ker. Men som C. S. Lewis i sin tid på­pek­te:

Hvis kris­ten tro er falsk, er den uvik­tig. Er den sann, er den uen­de­lig vik­tig. Det enes­te den ikke kan være, er nokså vik­tig.

Les også
MF-forsker stiller spørsmål ved Jesu eksistens
Les også
Håper internett-trollene sprekkerDavidsen om Søvik:Eksisterer Gud?Søvik om Davidsen: