Håper internett-trollene sprekker

Med ny bok utgitt på Cappelen Damm håper Bjørn Are Davidsen og Atle Ottesen Søvik å hjelpe gudsdebatten ut av grøftene.

- Kom inn!

En smi­len­de Atle Ot­te­sen Søvik viser inn på kon­to­ret der en til­sva­ren­de blid Bjørn Are Da­vid­sen sit­ter. Hu­mø­ret er på­ta­ke­lig godt, spe­si­elt med tanke på at jour­na­lis­ten er noen mi­nut­ter for­sin­ket.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Be­kla­ger at jeg er sein. For­sin­kel­ser kan jo for­kla­res, men ikke unn­skyl­des….

- Litt som Gud i Det gamle tes­ta­men­tet da, re­pli­se­rer Da­vid­sen kjapt med hen­blikk til de mange an­kla­ge­ne mot Gud, som flo­re­rer på ulike in­ter­nett­fo­rum.

Frukt­bar dis­ku­sjon

På bor­det lig­ger et ry­ken­de ferskt ek­semp­lar av deres nye bok«Ek­sis­te­rer Gud?». Gjen­nom 218 sider, pluss 50 sider med fot­no­ter og re­fe­ran­ser, vur­de­res styr­ken av ulike ar­gu­men­ter for og imot at Gud ek­sis­te­rer. Det er selv­sagt en opp­ga­ve som mange har for­søkt før dem. Men som de skri­ver i sin inn­led­ning: At ingen har klart å be­vi­se Gud betyr ikke at sam­ta­len har vært uten fruk­ter.

Atle Ot­te­sen Søvik er første­ama­nu­en­sis vedDet teo­lo­gis­ke Me­nig­hets­fa­kul­tet, etter å ha opp­nådd en dok­tor­grad med sitt ar­beid på spørs­må­let om det ondes pro­blem. Som si­vil­in­ge­ni­ør har Bjørn Are Da­vid­sen på sin side en mer tek­nisk og na­tur­vi­ten­skap­lig bak­grunn, selv om han skri­ver flit­tig om saker som be­ve­ger seg langt inn i teo­lo­gi­ens og fi­lo­so­fi­ens ver­den.

Boken er et re­sul­tat av at de to etter hvert ble klar over hver­and­re gjen­nom over­lap­pen­de in­ter­esse­felt. Hver på sin kant del­tok de i de­bat­ten, og tid­vis også sam­men. Etter en del de­bat­ter ble de møtt med føl­gen­de an­kla­ge: «Dere kom­mer bare med kri­tikk av ate­is­men, hva med å komme med en po­si­tiv ar­gu­men­ta­sjon for at Gud fin­nes?»

- Jeg tror det var Even Gran (jour­na­list i Hu­man-Etisk For­bunds Fri Tanke, journ.anm) som sa det ty­de­ligst. Og jeg tenk­te at han har fak­tisk et poeng. Men jeg holdt på med andre pro­sjek­ter da, og tenk­te at hvis jeg gjør det sam­men med Bjørn Are da skal det gå greit, ler Søvik.

- Så vi tror altså at den fyl­ler et behov. Sær­lig siden det er så mange mer­ke­li­ge og mis­for­ståt­te på­stan­der rundt guds­be­vis. Enten kjen­ner man ikke ar­gu­men­te­ne eller så skjøn­ner man ikke hva de sier. Der­for ble det vik­tig å for­sø­ke å få en mer ryd­dig og for­son­lig of­fent­lig sam­ta­le om te­ma­et, sier Da­vid­sen.

Ob­jek­tiv

Boken star­ter med å av­kla­re både me­to­de og hvil­ke ar­gu­men­ter de vil sette opp mot hver­and­re når de vur­de­rer Guds ek­sis­tens.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Uan­sett hva man dis­ku­te­rer må man være ty­de­lig om både tema og be­gre­pet. Vi har valgt å pre­sen­te­re et kris­tent guds­bil­de, og la et ate­is­tisk livs­syn får stå som mot­sats, for­kla­rer Da­vid­sen.

For­fat­ter­ne tar så for seg det de mener er de beste ar­gu­men­te­ne for og imot at Gud fin­nes. Alt fra uni­ver­sets til­bli­vel­se til mi­rak­ler be­hand­les.

- Hvor­dan er det å skri­ve en fag­bok som vur­de­rer ar­gu­men­ter for og imot Guds ek­sis­tens, for to som selv er tro­en­de?

- Det fin­nes to grøf­ter en kan gå i. Enten lar du deg rive med og far­ger det du skri­ver fryk­te­lig mye for å nå en for­hånds­gitt kon­klu­sjon. Men den andre grøf­ten er å bli så fryk­te­lig aka­de­misk at du lik­som lener deg bak­over for ikke å på noen måte virke par­tisk i favør av Guds ek­sis­tens eller kris­ten tro. Jeg mener vi har unn­gått begge deler. Vi har vir­ke­lig lagt vekt på å legge det fram åpent og ryd­dig uten å legge skjul på eget stå­sted, sier Da­vid­sen.

- Og så er det jo først og fremst fryk­te­lig mor­somt å skri­ve om slike tema. Jeg har skre­vet mye om det ondes pro­blem, og ar­bei­der nå med spørs­mål som fri vilje og frel­se. Det er jo en fest å få be­talt for dette, smi­ler Søvik.

Bryl­lups­gave

Det er ikke noe bi­bel­vers-ma­ra­ton de to har lagt opp til. Etter in­spi­ra­sjon fra den tyske teo­lo­genWolf­hart Pan­nen­berg tar de ut­gangs­punkt i at Bi­be­len sam­let sett åpen­ba­rer et guds­bil­de som kan bru­kes som en hy­po­te­se i en de­batt om sann­syn­lig­he­ten av Guds ek­sis­tens.

- Mange set­ter fi­lo­so­fe­nes og bi­be­lens gud mot hver­and­re. Men Pan­nen­berg for­kla­rer at fi­lo­so­fe­nes gud er abs­trakt, og sier at en gud må være all­mek­tig og uen­de­lig. Bi­be­len viser kon­kret hva Guds uen­de­lig­het betyr, for ek­sem­pel at Gud over­skri­der gren­se­ne mel­lom seg selv og oss en­de­li­ge ved in­kar­na­sjo­nen og at driv­kraf­ten er kjær­lig­het. Bi­be­len sier kon­kret hva fi­lo­so­fe­ne sier abs­trakt. Så dette hen­ger sam­men i boken vår, vi ten­ker at det ikke er noen mot­set­ning. Vi hen­ter fak­tisk en del fra Pan­nen­berg her, sier Søvik og peker på et tre­binds verk av Pan­nen­berg på tysk, i bok­hyl­len.

- Det var fak­tisk mor­gen­ga­ven fra konen min til bryl­lu­pet vårt, ler han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For in­ter­es­ser­te

De to ser for seg en mål­grup­pe som spen­ner fra «en vel­dig oppe­gå­en­de vi­dere­gå­en­de elev» til stu­den­ter og andre som in­ter­es­se­rer seg for spørs­må­let om det kan sies å være ra­sjo­nelt å tro på Gud.

- Det er en fag­bok for første­års­stu­den­ter på flere ulike fag. Det er noen punkt der det blir litt avan­sert, men vi prø­ver li­ke­vel å skri­ve lett­fat­te­lig og ikke for vans­ke­lig, be­gyn­ner Søvik før Da­vid­sen fort­set­ter:

- Stikk­or­det er vel «in­ter­es­sert». Man må in­ter­es­se­re seg for spørs­må­let, og ønske å vite mer.

Et yngre pub­li­kum kan glede seg over at det er plan­lagt en ung­doms­ut­ga­ve neste år.

Mer kunn­skap

Helt fra null star­ter de na­tur­lig­vis ikke når gode og mind­re gode grun­ner for guds­tro skal ut­fors­kes og tes­tes. Ar­gu­men­ter for at Gud må ek­sis­te­re har vært fore­slått, kri­ti­sert og be­ar­bei­det fra Aris­to­te­les via Aqui­nas til da­gens re­la­tivt liv­li­ge de­batt om hva mo­der­ne na­tur­vi­ten­skaps kvante­me­ka­nikk og kos­mo­lo­gi har gjort med spørs­må­let om Gud.

Men iføl­ge de to kan nett­opp vår tids de­batt ha godt av til­før­sel av litt kunn­skap om hva guds­ar­gu­men­ter er. Eller, kan­skje like vik­tig, hva de ikke er. Når bri­ten Richard Dawkins dis­ku­te­rer guds­ar­gu­ment i sin bok Gud - en vrang­fore­stil­ling, en bok som har gitt ham en slags kult­sta­tus blant ate­is­ter, hol­der han i følge Da­vid­sen og Søvik et skuf­fen­de lavt nivå.

- Vi håper at vår bok kan fun­ge­re som en opp­ryd­ning både i hvor­dan en de­batt om Guds ek­sis­tens kan fore­gå, hvil­ke ar­gu­men­ter som fin­nes og hva en kan håpe på å vise med slike ar­gu­ment.

God kjemi

Så hvor­dan går det når to av Nor­ges frems­te krist­ne ten­ke­re skal skri­ver en bok om guds ek­sis­tens? Over­ras­ken­de bra, skal vi tro de to.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Ingen store uenig­he­ter altså?

- Vel, noen var det selv­sagt. Vi hadde noen lange run­der på spørs­må­let om Gud og tid, samt ob­jek­tiv moral, for­tel­ler Ot­te­sen Søvik.

- Men når vi fikk av­klart hva vi egent­lig mente kom vi vel til enig­het i de fles­te spørs­mål, fort­set­ter Da­vid­sen. - Vi er to ulike men­nes­ker, og da vil det være uenig­het på noen punk­ter. Jeg vil egent­lig si at vi er for­bløf­fen­de enige. Det er ikke alle som er vil­lig til å gå inn og se ra­sjo­nelt på guds ek­sis­tens. Men når en først gjør det så er min er­fa­ring at en ofte kan bli mer enig enn mange skul­le tro.

God dy­na­mikk

Når en teo­log og en in­ge­ni­ør skal ar­bei­de sam­men skul­le en kan­skje tenke at det var den real­fag­li­ge som måtte hente teo­lo­gen ned fra ide­enes sfære. Kan­skje har det tid­vis skjedd også, men det er ty­de­lig at Da­vid­sen er man­nen med flest ideer og inn­spill. Mens Atle re­fu­se­rer og struk­tu­re­rer.

- Bjørn Are vet hvil­ke nye bøker som er kom­met og hva vi må for­hol­de oss til på ulike felt. Han har dess­uten mange inn­spill. Så prø­ver jeg å gjøre det grun­dig og struk­tu­relt, sier Ot­te­sen Søvik.

- Atle skri­ver kvikt og er prin­si­pi­ell og så hjel­per jeg ham med å gjøre noen for­mu­le­rin­ger bedre. Jeg har en tendens til å skri­ve alt for mye, og da må Atle stry­ke, for­tel­ler Da­vid­sen og fort­set­ter:

- Vi har vel­dig sam­men­fal­len­de ar­gu­men­ta­sjon og kon­klu­sjo­ner, men pre­sen­te­rer det på ulike måter. Jeg har et ønske om å komme langt ned i de­tal­je­ne og alle slags inn­ven­din­ger, mens Atle kan se på det og si at «dette er jo bare tull å svare på». Da går han inn og fjer­ner ting, og skri­ver det mer over­ord­net. Han kjen­ner bedre til hvor­dan de­bat­ten fore­går i det fag­li­ge mil­jø­et, mens jeg er mer opp­tatt av dem som vir­ke­lig ikke skjøn­ner noe som helst av den fag­li­ge de­bat­ten og tren­ger å få det inn med te­skje.

Frykt for te­ma­et

En mer in­for­mert sam­ta­le og færre skjells­ord er noe av det Søvik og Da­vid­sen håper boken kan bidra med. At spørs­må­let om Guds ek­sis­tens kan komme opp til de­batt på en mer sak­lig måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Hvor­dan vil dere si kli­ma­et for slike sam­ta­ler er i Norge?

- Ak­ku­rat i år har det jo vært en vold­som de­batt både i Af­ten­pos­ten, Klasse­kam­pen og Dag­bla­det. I som­mer var fem av de seks mest leste ar­tik­le­ne på Dag­bla­det om Guds ek­sis­tens og de så­kal­te nye ate­is­te­ne. Så te­ma­et en­ga­sje­rer. Men de ge­ne­re­rer altså mye mer­ke­li­ge og vel­dig bas­tan­te kom­men­ta­rer.

- Hva kom­mer det av?

- Både for tro­en­de og ikke-tro­en­de har jo spørs­må­let om Gud en ek­sis­ten­si­ell be­tyd­ning. Det har noe å si for hva som er rett og galt, livet etter døden og hvem man tref­fer igjen. Forsk­nin­gen viser at i spørs­mål som betyr mye for deg vil du helst ikke skif­te opp­fat­ning, og dette er et slikt spørs­mål, sier Atle Ot­te­sen Søvik.

- Og så tror mange at de kjen­ner ar­gu­men­te­ne bedre enn de gjør. De kan ikke fore­stil­le seg at det fak­tisk er en fag­lig de­batt og at dette hand­ler om ra­sjo­na­li­tet, be­gre­per og ar­gu­men­ter som ikke bare fin­nes på. Jeg håper jo også at boken kan bidra til å dempe noe av den fryk­ten og for­dom­me­ne som fin­nes i en del krist­ne mil­jø­er mot å bruke for­nuf­ten. Jeg håper vi kan hjel­pe krist­ne til å se at det går an å bruke se­riøs ar­gu­men­ta­sjon også når det drei­er seg om egen tro, sier Bjørn Are Da­vid­sen.