Våre kristne verdier

Før det fantes Helse Øst og Helse Vest, drev kirkene i Norge sykehus, drevet av det kristne sinnelag for kunnskap og omsorg. Lenge før det fantes Kunnskapsdepartement og utdanningsforbund, var det kirkene som etablerte skoler og utdanning.

Norge er byg­get på et be­stemt sett med ver­di­er. Dette har vært fun­da­men­tet for vår kul­tur.

Ser vi på his­to­ri­en, har lan­det blant annet byg­get på den krist­ne tro­ens idea­ler slik som guds­frykt, nøy­som­het, hardt ar­beid, re­spekt, so­li­da­ri­tet, like­verd og neste­kjær­lig­het. Flere av disse ver­di­ene kjenne­teg­ner også i dag de land og sam­funn som in­ter­na­sjo­nalt er i vekst.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er god grunn til å se nær­me­re på hvor­le­des disse idea­le­ne har på­vir­ket vår kul­tur i Norge slik at vi kan være be­viss­te på vik­tig­he­ten av å vi­dere­føre det po­si­ti­ve ved kris­ten­dom­men.

Vårt land er selv­sagt også byg­get på ver­di­er som har sine røt­ter i andre his­to­ris­ke strøm­nin­ger.

Jeg kan nevne ro­mer­ret­ten og tan­ken om det ju­ri­dis­ke sys­te­met med bru­ken av egne ad­vo­ka­ter som ga en­kelt­per­soner en helt ny retts­sik­ker­het. Den gres­ke an­tik­ke de­batt- og dia­log­kul­tu­ren der Pla­ton og andre fi­lo­so­fer dis­ku­ter­te sak­li­ge ar­gu­men­ter i Aten og andre ste­der. Eller ek­sem­pel­vis den ster­ke på­virk­nin­gen fra hu­ma­nis­tisk hold på 1800-tal­let der man i stor grad vi­dere­før­te de krist­ne grunn­tan­ke­ne i kul­tu­ren og for­ed­let og mo­der­ni­ser­te disse.

En av de store hem­me­lig­he­te­ne bak det krist­ne ideal­sam­fun­net, fin­ner vi i Bi­be­len, og kris­ten­dom­mens grunn­leg­ger, Jesu egne ord.

«Jeg vil legge mine lov­bud i deres sinn og skri­ve dem i deres hjer­te.» (Hebr. 8.10)

Det krist­ne sam­funns­idea­let pre­ges av en lov­ly­dig­het vi mener at stam­mer fra guds­frykt, ikke fra frykt for dom­mer og po­li­ti. Bare slik kan man for­kla­re at sam­funn der krist­ne vek­kel­ser, eller so­sia­le og ån­de­li­ge folke­be­ve­gel­ser bres ut, blir har­mo­nis­ke og lov­ly­di­ge.

Når loven står skre­vet i men­nes­kets hjer­te, blir sam­vit­tig­he­ten det mo­rals­ke kom­pass som ska­per til­lits­full sam­ek­sis­tens. Denne loven er be­skre­vet i Bi­be­len som det å bære hver­and­res byr­der.

Krist­ne har i euro­pe­isk his­to­rie be­tydd mye for so­si­al rett­fer­dig­het og om­sor­gen for de som er svake i sam­fun­net.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Lenge før det fan­tes Nav og so­sial­kon­tor var den krist­ne me­nig­he­ten om­sorgs­sen­te­ret i sam­fun­net. Før det fan­tes Helse Øst og Helse Vest, drev kir­ke­ne i Norge syke­hus, dre­vet av det krist­ne sinne­lag for kunn­skap og om­sorg.

Lenge før det fan­tes Kunn­skaps­de­par­te­ment og ut­dan­nings­for­bund, var det kir­ke­ne som etab­ler­te sko­ler og ut­dan­ning.

Og lenge før noen hadde hørt om u-hjelp, drev nors­ke krist­ne mi­sjo­næ­rer helse­hjelp, ut­dan­ning, brønn­bo­ring og penge­bi­stand til men­nes­ker i den tred­je ver­den.

Dette er vår arv. Dette er vik­ti­ge deler i his­to­ri­en om Norge. Det var med oss som med res­ten av Euro­pa og Ves­ten. De vir­ke­lig store sam­funns­for­bed­rin­ge­ne kom da kris­ten­dom­men ble ut­bredt og fikk prege både en­kelt­men­nes­ker og sam­funn.

Vi ser det samme skje i den tred­je ver­den nå. Kris­ten­dom­men går frem. Sam­ti­dig øker fred, for­soning, vekst og vel­stand mange ste­der. End­rin­ge­ne ses over tiår.

I år 1900 var det ti mil­lio­ner krist­ne på det afri­kans­ke kon­ti­nen­tet. I 2050 vil det være en mil­li­ard, iføl­ge pro­gno­se­ne til kirke­his­to­ri­ker Phi­lip Jen­kins.

Pa­ral­lelt med hans og and­res pro­gno­ser for den krist­ne vek­kel­sens frem­gang, spår øko­no­me­ne at Afri­ka vil bli vekst­kon­ti­nent nr. 1 de neste ti­åre­ne. Det glo­ba­le kon­su­lent­sel­ska­pet McK­in­sey mel­der at Afri­ka er den ut­vik­lings­re­gio­nen i ver­den som gir størst av­kast­ning for uten­landsk ka­pi­tal, og at denne ut­vik­lin­gen vil styr­kes.

Det går en Hans Ni­el­sen Hau­ge-folke­be­ve­gel­se over kon­ti­nen­tet Afrika.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Euro­pa pre­ges av tro på u-hjelp og milde gaver gitt fra stat til stat. Det har skjedd mye godt gjen­nom u-hjel­pen, men det fin­nes ikke nok pen­ger i olje­fon­det, eller i femti olje­fond, til å løfte et kon­ti­nent som det afri­kans­ke ut av sin his­to­rie pre­get av fat­tig­dom og krig. Det kan bare afri­ka­ner­ne selv gjøre, og nå skjer det.

Helt sen­tralt i kris­ten­dom­men står idea­let om men­nes­kets in­di­vi­du­el­le fri­het og an­svar. Gud skap­te men­nes­ket med fri vilje, og satt foran det både det gode og det onde, og lot oss velge.

«Jeg har lagt fram for deg liv og død, vel­sig­nel­se og for­ban­nel­se. Velg da livet, så du og dine etter­kom­me­re kan få leve.» (5. Mos. 30:19)

Kris­ten tenk­ning har ført inn prin­sip­pet om at en­hver er an­svar­lig over­for Gud for sine gjer­nin­ger, og at loven er lik for alle - høy og lav, rik og fat­tig.

Mer enn tusen år før Jesus ble født, ble den tid­li­ge jø­dis­ke le­de­ren Moses gitt dette grunn­leg­gen­de prin­sip­pet, om at ingen er hevet over loven.

«Dere skal ikke gjøre urett når dere døm­mer. Du skal ikke holde med den svake par­ten og ikke ta parti for den mek­ti­ge. Du skal dømme lands­man­nen din rett­fer­dig.» (3. Mose­bok 19:15)

En an­kla­ger kunne ikke ver­ken fengs­le eller drepe den an­kla­ge­de, uav­hen­gig av egen stil­ling i sam­fun­net. An­kla­ge­ren var selv an­svar­lig under den jø­dis­ke loven.

I Det nye tes­ta­men­tet fin­ner vi det opp­rin­ne­lig ro­mers­ke prin­sip­pet om at to eller tre vit­ner må til for å gi en an­kla­ger rett (Mat­teus 18: 15-17). Dette prin­sip­pet er nå in­te­grert i de fles­te retts­sta­ter, som en del av en gyl­dig retts­pro­sess, et kon­sept som opp­stod først under Kong Ed­vard III, på 1300-tal­let.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Skil­let mel­lom kirke og stat er fun­da­men­tet for et de­mo­kra­tisk sam­funn.

Ate­is­ter og andre hen­ter ofte ar­gu­men­ter for dette prin­sip­pet for å kjem­pe mot krist­ne tanke­strøm­nin­ger i po­li­tik­ken og i of­fent­lig de­batt. Men dette skil­let var en kris­ten idé i ut­gangs­punk­tet.

Tid­li­ge krist­ne fi­lo­so­fer drøf­tet inn­gå­en­de et av Jesu ord i møte med fa­ri­se­er­ne, og hva det hadde å si for dan­nel­sen av et po­li­tisk sam­funn:

«Gi kei­se­ren det som til­hø­rer kei­se­ren, og Gud det som til­hø­rer Gud!» (Mar­kus 12:17)

Bjarte Ystebø

medforfatter av boken «Ny vind over Norge»

Les også
Mener makteliten forakter kristne verdier